معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

نصیحتهای پدربزرگ - قسمت چهارم

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۳۴ ب.ظ


نصیحتهای پدربزرگ تدوین برخی از تجربیاتی بودند که در طی دوران دانشجویی برای نویسنده آشکار شدند. مواردی که اغلب بر اثر تصمیمات اشتباه و فقدان تجربه کافی به دست آمدند. هدف از گردآوری آنها اشاعه این تجربیات خصوصا در میان قشر دانشجوست تا دانشجویان کمتر در این خصوص مرتکب تصمیمات اشتباه شوند. در ادامه قسمت آخر این تجربیات را با هم مرور خواهیم کرد.


حرفه ای رفتار کنید

رفتار حرفه ای به این معنا که سعی کنید در همایشها حضور داشته باشید، بازدیدهایتان را انجام دهید، کتابهای بزرگ بخوانید، مباحثات مربوط به رشته تان را پیگیری کنید و ... . حتی اگر در ابتدا درک کاملی از آنچه که جذب میکنید نداشته باشید، کتابی که میخوانید برایتان قدری سنگین باشد یا در جلسات هم اندیشی صاحب نظر نباشید. این رفتار چند ویژگی خوب دارد. هم شما را به چنین فعالیتهایی عادت میدهد تا زمانیکه قدری رشد کردید نیز پیوستگی خود را به این فضاها حفظ کنید، هم اینکه میتواند به شما کمک کند در زمینه های مختلف دید پیدا کنید، قوه تحلیل و آنالیزتان را تقویت میکند، اعتماد به نفس به شما میبخشد، شاید بتواند روابط کارسازی برایتان ایجاد کند و ... .


تکلیفتان را با درس روشن کنید

این مورد بخاطر حساسیتی که دارد قدری مفصل است! در دوران تحصیل دانشجویی میزان درگیری شما با دروستان امریست که نهایتا به خودتان بستگی دارد. سیستم آموزش آکادمیک طراحی شده تا شما را به استانداردهای لازم برای فارغ التحصیلی در رشته معماری برساند. اما به دلایل گوناگون، این اتفاق گاها در برخی از دروس کمتر می افتد. و البته میزان کامیابی دروس در رساندن دانشجویان به استانداردهای لازم و کاربردی، به خود دانشگاه و اساتید گرامی و دانشجویان نیز بستگی دارد. توصیه بنده آنست که بتوانید میان کارهای متفرقه و درستان تعادلی برقرار کنید که با اهداف دراز مدت شما هماهنگ باشد. اگر احساس میکنید رضایت خاطر و دستیابی به اهدافتان در گرو پرداختن صرفا به دروس است، حتما پیگیر دروستان باشید، اما اگر اهدافی هستند که گاها ممکن است توجه کمتر شما به دروس را طلب کند (درصورتیکه هدف توجیه پذیر باشد) میتوانید بهره خود از آن درس را کمتر کنید و کاری را انجام دهید که مطابق هدف شما باشد. توجه داشته باشید که بدون داشتن هدف روشن، درس را در حاشیه نرانید که هم از این میمانید و هم از آن.



نکته مهم تر اینکه اگر هدفتان را تعیین کردید هیچگونه اعتراض و نارضایتی اطرافیان و دوستان نباید باعث سستی یا تردید شما شوند. هر کس برای سعادت، مشی منتهی به هدفش را دنبال میکند. در اصل یک طیف وجود دارد که شما باید مسیر خودتان را در میان دو سر این طیف برگزینید. اگر در هرکدام از سرهای طیف (درس گرایی صرف یا درس گریزی) بمانید ضرر میکنید و مهارتهای بسیاری را از دست میدهید. عاقلانه آن است که اهداف خودتان را مکتوب و روشن تبیین کنید و با توجه به ارزشگذاری اهدافتان و دروس دانشگاهی تعادل لازم را برقرار کنید. در برخی موارد ممکن است اهدافتان قابلیت همگام شدن با دروس را داشته باشند.


مشق چشم کنید

ذائقه معماری چیزیست که پیشتر هم درموردش صحبت کردیم. گفته شد که ساخت کیفیت مناسب برای زندگی منوط به دانستن پارامترهای زندگی مناسب است. روحیه و ذائقه صحیح و انسانی باید توسط خودتان حفظ و پرورش شود. یکی از نکات مهم بویژه برای معماران مشق چشم کردن است. از اوقات خالی و فراغت خودتان استفاده کنید و با مراجعه به منابع معتبر نمونه کارهای خوب را ببینید و در آنها اصطلاحا مداقه کنید. این امر میتواند اثر منفی دیدن مناظر معماری نامناسب در طول روز و در گستره شهر را کاهش دهد.



تفکر مدیریتی خود را پرورش دهید

نه فقط برای یک دانشجوی معماری، بلکه برای هر دانشجوی دیگری پرورش قدرت مدیریت و ذهن مدیریتی حیاتی است. برخی مهارتها هستند که به مرور کسب میکنید و برای اکتسابشان باید تلاش کنید. (نظیر صحبت کردن در جمع، فکر کردن به انتهای تصمیمات، درنظر گرفتن راه حلهای متعدد برای حل مساله، داشتن تفکرات کارساز و موارد این چنینی که مهارتهای اکتسابی هستند.) این مهارتها به دلیل اینکه مستلزم صرف وقت و حوصله برای اصلاح و پرورش هستند گاها مغفول و متروک میمانند. تجربه بسیار جالب من در این زمینه، بهره بردن از بازیهای کامپیوتری فکری و خلاقانه بود. بازیهایی که تفکر مدیریتی یا اصطلاحا استراتژیک از لازمه های اصلی آن است یا اینکه برای حل مساله های مطرح شده باید خلاقیت کافی و پرورش یافته را به کار گرفت.


پرونده پستهای سریالی نصیحتهای پدربزرگ در این نقطه به اتمام میرسد. اگر این یادداشتها توانستند ذره ای به تجارب و مهارتهای پرارزش شما بیفزایند، با اشاعه این متون میتوانید نویسنده را در انجام رسالتش یاری دهید. شما دانشجویان که مخاطب اصلی این پستها هستید قطعا در پایان دوره تحصیل خودتان میتوانید موارد بیشتری را بر این نکات بیفزایید و قطعا دید گسترده شما، برای اصلاح برخی موارد از این پستها یاری رسان شما خواهند بود.

نظرات (۱)

سلام
من هر چهار بخش نصیحت هاتون رو خوندم
خیلی مفید و عالی بود مخصوصا برای من که تازه وارد این رشته شدم

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی