معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

طرح 1 مجتمع بین راهی ( صائب کفایتی)

محمدعلی هنردوست | شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۰۵ ق.ظ

فیلم ساخته شده توسط صائب کفایتی :

 

لینک وبلاگ شخصی صائب کفایتی

 

نظرات (۱۸)

خسته نباشیدمن کارتونو کامل دیدم. همه چیز فکر شده و عالیه... حالا اگه بخوام انتقاد بکنم فقط روی خیلی خیلی خیلی جزییات ( مثلا رنگ های آبی (که فک کنم شیشه ست) توی ماکت به نظرم آبی  نبود بهتر بود یا در پلان بام رستوران صفحه ای که در قسمت وسط از ساختمان بیرون زده شده و یه قسمت کوچیکی و خالی گذاشته به نظرم اگه اون شکستگی خیلی کوچیک با زاویه تند ایجاد نشده بودبهتر بود!)  میتونم بگم چون کلیتش به نظرم خیلی خوبه ( جداسازی فضاها و حفظ حریم شخصی و استفاده از شیشه برای خفه نبودن فضا- تقسیم بندی درست و منطقی رستوران- توجه به عملکرده های مختلف و فضاهایی که نیازه و ابعاد فضاها- ترکیب خوب حجم ها و فضاهای بسته و باز -ارایه ی خوب) و نمره ای که گرفتید مسلما حقتون بوده...  فک کنم ایده تون رو برای فضای گلخانه متوجه شدم ولی اکه یه توضیحی بدین ممنون میشم ولی مسیرهای 1 متری کم نیست! یعنی بهتر نبود پهنای راهرو کمی بیشتر باشه؟ و  چرا کافی شاپ 4 طبقه ست و انقد حجم عظیم و صلبیه نسبت به بقیه ی فرم ها ؟من مسیرهای سایت و متوجه شدم اما ورودی کجاست؟ و اینکه چرا سرویس بهداشتی وسط سایت و انقدر توی دیده؟!

و اینکه حتی اینا انتقاد نیست سواله!

موفق باشید.

  • مژده حسین پور
  • با سلام و خسته نباشید.
    در مورد طرح کلی که باید بگم هندسه بسیار منظمی داره که باعث میشه بیننده خسته نشه و جایگذاری همه چیز بسیار منطقی و حساب شده است . به نظر من شکل کلی کافی شاپ خیلی عالیه و مکعب های چرخیده تضاد خوبی
    با هندسه کلی طرح ایجاد کرده و نوعی چاشنی کار محسوب میشه اما شاید این تضاد با کل مجموعه گره میخورد بهتر بود به نظر میاد یک مقداری مجموعه کافی شاپ جدا از سایر ساختمان هاست ولی شاید دلیلی داره که من در جریان نیستم.:)
    درمورد ماکت و شیت ها که حرفی برای گفتن نیست بسیار منطقی و حرفه ای و دقیق. جدا خسته نباشید.:)
  • صائب کفایتی
  • خیلی ممنون از دوستان بابت نظرات و انتقادادشون
    در مورد شیشه های آبی موافقم، روزهای اخر بود و ماکت هنوز مونده بود و فقط این رنگ پلکسی داشتم :)))
    در مورد مسیر های یک متری که گفتید حرفتون رو قبول دارمم چون باید کمتر هم میشد! D: دلیلش اینکه این فضای ویژه نوعی الهام از غار رییس هست که تو نیاسر رفتیم به طوری که فقط یک نفر میتونه عبور کنه و کسی هم نمیتونه برگرده، توی انیمیشن حس فضا تا حدودی مشخصه، گاها در طول غار فضاهای تقسیمی هست که یکیشون نور نداره و کاملا تاریکه و ممکنه مخاطب رو بترسونه و فقط عده ای که ماجراجو تر و کم ترس هستن ممکنه اون راه رو انتخاب کنن
    در مورد کافی شاپ عملکرد اصلی اون فرم کافی شاپ نیست و نقش نشانه و فانوس رو بازی میکنه. علت ارتفاعش ایجاد یک منظرگاه به سمت طبیعت پیرامون و درک کامل مجموعه هست. از بیرون هم در طول مسیر این قسمت سایت دیده میشه و حجم زیگوراتی و بلند میتونه مخاطب رو مشتاق بکنه. در شب هم این فانوس میتونه سایت رو از دید جاده شاخص کنه و کنجکاوی در شخص ایجاد کنه.
    ورودی از شمال هست با مسیر جاده و علت قرار گیری دست شویی فاصله مناسب از جاهای مختلف سایت و نزدیک بودن به پارکینگ و مسجده
    در کل شکل گیری اولیه طرح بر اساس تقسیم بندی شهری تمدن های بین النهرینی و پارسیه به طوری که مجموعه شامل مزرعه های بیرون شهر (شمال غربی سایت) خانه های شهر (سوییت ها) قصر (قسمت مرکزی) و مبعد شهر  (کافی شاپ و مناره) که البته اینکه چقدر موفق بودم یا نه خودش بحثیه. مثلا شکل زیگوراتی، پله های تخت جمشیدی، باغ ایرانی، غارهای مذهبی و تناسبات خاص و.... تلاش هایی هست که در رسیدن به این حس شده.
    ممنون از نظرهای خوبتون
    والا چی بگم صائب جان
    عالی دقیق تمیز
    احسنت
    فقط درمورد سرویسا موافقم با بچه ها که چرا انقدر وسط؟ و در مورد کافی شاپتم سوالم اینه که این طبفات سوم و چهارم واس چین؟ چرا یه نفر باید بره بالا؟ چه کاربری ای اون بالا هست؟

    ضمنا من شخصا شاهد تلاشت در طول ترم بودم که بنظرم نتیجشو گرفتی و طرحت شیک و در شان خودت شده. آفرین
    این حستو که از طرحهایی که برات محترم هستن الهام میگیری خ دوس دارم. همچنین گرایشت به معماری سنتی ایران رو
    بعلاوه اینکه پرهیز از بیهودگی و مردم واری در طرحت نمایانه که طرحت رو در سطح بالایی قرار میده
    کار کردن با کامپیوتر و علی الخصوص نرم افزاری مث رویت دقت کارت رو افزایش داده و این عالیه

    واقعا خسته نباشی
    در همین حین که داشتم کامنتمو تایپ میکردم تو هم داشتی جواب کامنتای قبلو تایپ میکردی! :)))
    جوابتو الان خوندم
    قانع کننده بود
    ممنون
  • صائب کفایتی
  • خیلی لطف داری مهندس

    اتفاقا یاد غار نیاسر افتادم ! الان موافقم با کمتر از یک متر :) ولی جای سرویس بهداشتی و قانع نشدم! چون فرض کنین این مجموعه ساخته شه توی هر مسیری که بری تقریبا سرویس و میبینی که دید خوبی نداره! البته خب احتمالا روش فکر کردین و به این نتیجه رسیدین (با توجه به چیدمان فضاها و اینکه مکان بین راهی ) که اینجوری بهتره (چون من تو کار خودم شدیدا میخواستم سرویس بهداشتی دسترسی  راحتی داشته باشه ( به محض ورود ) ولی زیاد تو دید نباشه و این تو ذهنم مونده) شایدم همیشه نشه این و گفت...

    به هر حال به خاطر تلاشتون فعلا حق با شما تا بعد.:)

     با آقای طهماسبی موافقم...

     (امید وارم هم شما و هم بقیه ی بچه  های کلاس روز به روز پیشرفت کنید... و من!)
  • محمّدعلی هنردوست

  • نقد کار:
    ازاونجایی که کار داره حرف از پرشیا و پارسی و ایرانی و اینها میزنه بنظرم شیتی که قراره ما و اساتید بخونیمش و مفاهیم رو دریابیم ،استفاده از زبان لاتین بی مورد است.
    شیتها ازین جهت که بی الایش و بدون چیدمان گیج کننده ،بسته شده بسیار عالی و منطقیست.
    استفاده از نرم افزار و استفاده ازون در جهت نیاز در این کار بسیار عالیست و هیچگاه نباید ایستاد و همیشه باید بروز بود حتی پس ازین.
    و همه تعریفهایی که شد، اما
    بزرگترین معضلی که توی کارهاتون میبینم عدم معماری منسجمه
    معماری یک کل داره و بینهایت جزء
    وتمام این جزء ها درراستای تعریف اون کل هستن
    و قرارگیری بی مورد سرویسها ، عدم هماهنگی کافی شاپ و بنظر من خیلی دیگر اجزای طرح با کل طرح هماهنگی نداره
     بخاطر اینکه لزوما وقتی ایده نابی می یابیم میخواهیم اونو استفاده کنیم بدون اینکه اون ایده رو بومی سازی یا همساز سازیش کنیم با کل طرح با ایده کلی با کانسپت کلی
    و اون کانسپت کلی همون ریشه فکری معماره که تغییر نمیکنه و قشنگیش اینه که این ایده این ذهنیته این اعتقاده در هر طرح اون معمار دیده بشه ،ینی ربطی نداره که معمار توالت طراحی میکنه یا ویلا ، کاروان سرا طراحی میکنه یا مجتمع مسکونی
    خلاصه بنده تنها نقطه ضعفی که پس از اون همه خوبی های کار ،میبینم اون بخش اساسی طراحیه طرحه ،اون هماهنگیه اون درون مایهه که البته با تمام توصیفاتی که کردم باز این خودش اصلا میتونه یک کانسپت باشه که،  منِ نوعی نپذیرم و نپسندم
    باتشکر و خسته نباشید
    موفق باشید
  • محمّدعلی هنردوست
  • یک چیز فراموش شد و اینکه 
    ماکت بسیار بسیار عالی و خوب کارشده مخصوصا بدلیل کم هزینه بودن و سادگی کلیش.
     ومنو یاد این جمله بیاد موندنی میندازه که 
    معمار باید کم کار کنه وکارش زیاد نشون بده
    هنر اینه
    موفق باشید

  • صائب کفایتی
  • در مورد دستشویی ها به نظرم یک دستشویی رو همیشه نباید فضای کثیف و بد بو دید که باید از چشم پنهان باشه. خود دست شویی میتونه دارای یک زیبایی بصری هم در بیرون و هم در دل خودش باشه، در نتیجه نباید از تو چشم بودن دستشویی ها بترسیم. چه بسا دستشویی هایی در خانه های لوکس ساخته میشن که شیشه ای هستن! :)))



    در مورد زبان فارسی موافق نیستم مسلما درک یک شیت انگلیسی برای دانشجو و استاد مهمه، و دوما اینگه با انگلیسی کردن شیت رو برای طیف گسترده ای از مخاطبان دیگر قابل فهم میکنیم در حالیکه مخاطب رو نباید فقط فارسی زبان دید.
    در مورد منسجم بودن و کم تر پخته بودن فضا تا حدودی موافقم شاید به دلیل کمبود زمان برای پرداختن جدی به موتیو های پیوند دهنده و جزییات دقیق تر باشه.


  • علیرضا هوشمندی
  • با سلام
    در ابتدا یک خسته نباشید بسیار طولانی به دلیل زحمات بسیار زیادی کی کشیدی. واقعا خسته نباشی. هممون می دونیم که چنین کاری اصلا با تنبلی و حالا یه کاریش می کنم و این ها در نیومده . استمرار در طراحی و پشتکار بسیار زیاد . چیزی که در فرایند طراحی تنها این موضوعه که میتونه آدم رو موفق کنه . استمرار ، پشتکار ، صبر ، الهام . یکی از راز های فرایند طراحی ! که فاش شد .


    1- ماکت حرف نداره .
    کم هزینه ، پر بیان ! هر کسی توانایی داره این نوع ماکت ها رو به رخ بکشه نه برش لیزری !
    2- متریال های ماکتت مدت هاست که تغییر نکردن
     و این هم میتونه خوب باشه و هم بد . خوبی آن که میشه فهمید کار توست و بدی اینکه به چیز جدید شاید فکر نکرده باشی
    3- شیت بندی فارسی .
     این رو هم من خوب میدونم و هم خودت صائب جان که شیت بندی انگلیسی اگر در جه سختی 3 داشته باشه شیت بندی فارسی درجه سختیش 10 است . پس خودت رو گول نزن . البته خودم هم این ضعف رو دارم . این موضوع رو هم قبول دارم که برای رزومه ی بین المللی میتونه مناسب باشه . از این نظر هنوز خودم تصمیم کاملی نگرفتم که چه کنم .
    4- نوع شیت بندی .
     اگر یادت باشه یک شیت بندی ای در ابتدا ارائه کردی اما در کار نهایی تغییرش دادی . به نظرم اون دانشگاهی تر بود تا این . این بیشتر شبیه اسناد فاز 1 یک شرکت معماریه . شیت ها فوق العاده عالی و ساده در اومدن . بدون هیچ زرق و برق اضافی اما برای ارائه در دانشگاه این همه صفحه کمی از انسجام کارت کم کرد . ما طرحت رو قبلا دیدیم و در جریانش بودیم . اگر فردی کارت رو ندیده باشه انسجام و فهم این همه مدرک در کنار هم کار سختیه .
    5- ایکس ایکس ایکس
    یعنی چه صائب جان ؟
    6-رندر هات بسیار عالی و واقعی در اومدن .
    بدون هیچ گونه کار فتوشاپی الکی که الکی کار رو زیبا جلوه بده . رندر های واقعی ضعف بزرگی در نظام معماریه که هر کسی مهارتش رو نداره .
    7- مدارک بسیار مهندسی و دقیق.
    رویت تنها راه حل دقت این شیت ها است که واقعا مهارتت رو توش نشون دادی .
    8- سمت چپ سایت رو رها کردی
    کسی نفهمیده اشکال نداره !
    9- سنت و فرهنگ
    نیاز به مطالعه و تجربه ای بیش از یک نمود عینی داره . من خودم هنوز تواناییش رو در خودم نمی بینم و بسیار علاقه مندم که از تجربه های دیگران در جهت ایجاد چنین حس هایی در کار ها ی نوین و مدرن استفاده کنم .
    10- انسجام نه اتصال .
    خطوط توپوگرافی بسیار محدودت کردند . در واقع این خطوط وجود خارجی ندارند اما کاملا طرحت اونها رو به صورت نمود خارجی بیان کردند . یکی از بزرگ ترین مشکلات طرحت این موضوعه .
    11- و آخرین نقد و بزرگ ترین مشکل
    زمان پروژه اندک . سایت بسیار بزرگ و یک تجربه ی جدید . یکی از مشکلات بسیار بزرگی که در طراحی هات اصلا دیده نمیشه توجه به سایت و ویژگی های اونه . وقتی ایده یا طرحی به ذهنت میاد سریع اون رو اجرا می کنی و چنان به خوبی اون ایده رو در کنار دیگر کار های پروژه فیکس می کنی که در نگاه اول اصلا دیده نمیشه اما در واقع اجزا بسیار جدا از هم در ک میشن . بزرگ ترین معضل در طراحی هایی که انجام میدی همین موضوعه . یعنی طراحی از جز به کل نه از کل به جز. البته این موضوع رو بگم که هر کسی یک متود داره در طراحی و متود تو جز به کل احساس میشه . اگر متودت این موضوعه باید خیلی بیشتر روش کار کنی چون کل رو بسیار تحت تاثیر قرار میده . من به شخصه متودم بر عکس راه تو است . که  به همین دلیل در فضا های داخلی کمتر فرصت می کنم دیتیل و جزئیات وارد کار کنم . جز رو میشه یه کاریش کرد اما کل رو بخوای یه کاریش کنی باید مدد بجویی به راهکار هایی که هم من بلدم و هم تو اما جز فوت های کوزه گری ای که اعلام عمومی نمیشه ! :))))

    واقعا خسته نباشی .
    نمره ای که گرفته در خور مهارتت بود
    یا علی .


  • محمّدعلی هنردوست
  • دررابطه با جزء و کل باید نکته ای رو بگم
    که هیچگاه نمیشه از جز به کل ویا از کل به جزء رفت ،این غیر ممکنه
    هرفرآیند طراحی ای هزاران بار باید رفت و برگشت داشته باشه تا بتونه پخته شه وگرنه اصلا هیچکاری نمیشه کرد

    دررابطه با پاسخ سرویسها 
    باید بگم که خانه  های لوکس و امثالهم خیلی اشتباه میکنن که اینکارو میکنن واینکه میگی ،اصلا یک جریانیه این سرویس بهداشتی در غرب، (مخصوصا در فرانسه )باتوجه به مسائل خودشون وهیچ ربطی به یک فضای "عمومی" "بین راهی" نداره که بخوایم اینطوری باهاش برخورد کنیم

    قضیه همون ایده ست
    که خیلی اوقات ایده هایی میاد تو ذهن ادم ولی بعضی اوقات به نوشتن اون ایده تو دفترچه باید اکتفا کرد و جایی که معنی داشته باشه استفاده کرد.



  • صائب کفایتی
  • من دیدگاهم دستشویی شیشه ای نیست. منظورم اینکه ساختمان سرویس بهداشتی چیزی نیست که ازش فرار کرد بلکه میتونه خیلی زیبا و با حس در درون خودش و با یک نمای زیبا در بیرون نمایان بشه
  • صائب کفایتی
  • خیلی ممنون علیرضا از انتقادات خوبت
    در مورد اون ایکس ها! اونا دیتیل چوبی پنحره های سوییت هاست!
    در مورد هویت و فرهنگ و اینا حرفت رو خیلی قبول دارم هنوز خیلی مهارت و اطلاعات میخواد و یکی از مشکلات این طرح هم نبود زمان کافی برای مطالعه و .... بود.
    در مورد شیت ها هم قبول دارم به خاطر اینکه تعدادشون بالا بود واقعا فرصت برای ایده آل کردنشون نبود.
    در مورد خطوط توپو گرافی من اشکال نمیدونم این یه رویکرده طراحیه در برخورد با توپوگرافی همون طول که میدونی ایده خام اولیه هم بر اساس پله ای بوذن و باغ های معلق و باغ ایرانی شکل گرفت
    دست شویی چه طیف گسترده ای داره واقعا برای بحث :) ولی من فکر میکنم تمام این ها به خاطر اینه که هیچ پاسخ قطعی توی معماری وجود نداره و شاید نشه همین الان بگی که کدوم بهتره و باید باشه! مثلا من در ابتدا میخواستم برای جلب جمعیت به سمت سایت ( به پیشنهاد استادا) یه نمازخونه یا ( مسجد) نمادین بذارم و اولین دید سایت قرار بدم تا به واسطه ی اون مردم بفهمن که توی سایت سرویس بهداشتی  وجود داره ( تو جاده سایت سرویس خیلی کم هست) این کارم یه جورایی مربوط به سرویس بهداشتی بود ( مسلما مردم زیادی برای نماز توقف نمیکنن). من هم میگم (در کل) میشه یه جور دیگه به مسایل نگاه کرد و در آخر انتخاب کرد که همون روال همیشگی یا فکر نو ی کارآمد ( مثل انتخاب سادگی و پیچیدگی که معظل منه و به نظرم نمیشه همین الآن یکی و انتخاب کرد.)
    در ضمن الان یادم افتاد که آقای هوشمندی شما فکر میکنم کار منو آخر سر نظر ندادید...
  • علیرضا هوشمندی
  • رابطه ی جز به کل یا کل به جز چیزیه که هر کسی درگیرش هست و از اون خارج نیست
    اینکه فردی در این رابطه اشتباه عمل می کنه هم به این معنا نیست که این قانون و این روش مشکل داره
    حرف های ما با هم در تقابل نیست .
    نکته در این موضوع است که بدیهی است که معماری رفت و برگشتی صورت میگیره اما همواره یک طرح از یک جایی شروع میشه . صائب فکر کنم بهتر بتونه رابطه ی جز به کل رو توضیح بده . هر دو ی این روش ها مثل یک ترازو عمل می کنن . هر وقت دو کفه ی این ترازو های معماری هم وزن شدن معماری شکل می گیره . اون زمانه که اونقد معماری خوب انجام شده که دیگه نمیشه تشخیص داد معمار از کل به جز رفته یا بالعکس .
    در مورد خطوط توپوگرافی هم صائب زمانی این موضوع رو رویکرد حساب کردی که کارت رو انجام داده بودی و فهمیدی که با ذهنیت باغ ایرانیت میخونه نه اینکه ...  در کل میشه این رو به عنوان طراحی حساب کرد اما موضوعی که من مد نظرم بود این بود که ماکتی که از ابتدا برای مدل ساخته بودی نا خود آگاه این موضوع رو دیکته کرد . تقصیر ماکت بود به نظر من . شاید اگر ماکت تو کنار کار من می بود و ماکت من کنار کار تو کار های هر دومون بهتر در میومد .
    ممنون از نقد پذیریت !
    یا علی

    منم بهتون خسته نباشید میگم.. حتما برای اینکار تلاش کردید و زحمت کشیده شده
    این یک ارایه واقعی و یک طرح واقعیه بنظرم! نه صرفا تحویل یک پروژه و بریم که ترم تموم شه!
    دقت کار و نقشه ها..شیت بندی ها.. نظمشون.. عالین
    ماکتتون خیلی ساده و خوب شده..درختاشم خیلی بامزس البته اولش مشخص نیس که درختن :)
    رندر های واقعی که از هر چیزی بهتر حس و حال فضا و واقعیتش رو نشون میدن... و انیمیشن که ی کار کامل کننده در ارایه و معرفی بوده...
    ی معرفی خوب و قابل فهم برای مخاطب خیلی مهمه که در طرح شما کاملا اتفاق افتاده .... شیتهای مرتب و منظم با اطلاعات جامع و کامل 
    اینکه الهام هایی از معماری ایرانی داشتید بنظرم خیلی عالیه اما از کار برداشت نمیشن... از طرفی در کل پروژه و کانسپت اصلی کار چنان حل شدن که دیگه نمیشه دونه دونه دیدشون که این حتی بنظرم خیلی عالیه بازم...اما از طرف دیگه کار برای مخاطبی مثل من که فقط دارم شیت های نهایی رو می بینم و در روند طراحی نبودم،اصلا القای حس باغ ایرانی و اونطور مفاهیم معماری ایرانی رو نمیکنه... حالا شاید به خاطر فونت ..شاید به خاطر انتخاب رنگها... شاید هم اساسا شما به عنوان طراح قصد نداشتین چنین حسی رو انتقال بدید.. که اینم نکته ای هس برای خودش..

    براتون آرزوی موفقیت روز افزون میکنم :)
  • صائب کفایتی
  • خیلی ممنون از لطفتون
    در باره حس کاملا موافقم از شیت ها برداشت نمیشه، چرا که واقعا باید توی محیط قرار گرفت، دلیلشم اینکه پرسپکتیوهای انسانی داخل داده نشده متاسفانه، تصویری در بدو ورود به مجموعه و سلسله مراتب و مکان های دیگه درمقیاس انسانی داده نشده، سعی میکنم پرسپکتیو هایی ارایه کنم تا این حس رو القا کنم، شاید تصاپویر انسانی کمک کنه به این موضوع
    در کل خیلی ممنون از نظرتون 
    موفق باشید

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی