معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

میخواهید یک هنرمند خیابانی باشید؟ (بنکسی)

parisa najafi | چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ب.ظ


هنر خیابانی به صورت کلی نوعی از آثار هنری ست  که در مقابل آثار هنری رسمی موزه‌ها، کلیساها و گالری‌ها سربرآورده است. این آثار هنری، گاهی به‌ اشتباه با هنر گرافیتی (گرافیتی یا نقاشی دیواری به آن دسته ازدیوار نوشته ها یا نقاشی هایی گفته می شود که با انگیزه ای شخصی روی در و دیوار شهر هاو اماکن عمومی کشیده می شود. این کار تقریبادر همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است.) برابر درنظر گرفته می‌شوند،اما باید دانست که گرافیتی زیرمجموعه‌ای از هنر خیابانی است.

بنکسی، Banksy‏ نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است.

در حالی که دیوارنگاری در بریتانیا به دلیل آسیب رسانی به اموال عمومی جرم محسوب می شود این هنرمند از سال 1992 دیوارنگاری را به صورت مخفیانه آغاز کرد. هنر خیابانی او طعنه آمیز و هجویه‌هایش خرابکارانه است. از آن تاریخ آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده است.

-در ادامه ی مطالب عکس هایی از هنرهای برنسکی در سطح شهر را مشاهده میکنیم.

-و هم چنین 12 نکته درباره ی هنرخیابانی از زبان چارلز آزل ادواردز معروف به "Pure Evil" متولد ولز که سال‌هاست در حوزه هنر خیابانی فعالیت می‌کند که در مطلبی در روزنامه بریتانیایی تلگراف به کسانی که می‌خواهند هنرمند خیابانی باشند نکاتی را یادآوری کرده است. 

همانطور که میدانیم هنر خیابانی در ایران نیز دچار تغییر و تحولاتی شده است که در پست های آتی به آن و تاثیر آن میپردازیم.

ساده ترین نوع آن که به نشانه ی اعتراض مردم در انقلاب دهه های گذشته در سطح شهر مشاهده میشد. و به نوعی راه ارتباطی برای مردم بود.قابل تامل است که این هنر جدا از جلوه ی اعتراض گونه ی خود در واقع زیر مجموعه ای از هنر شهری ست که از لحاظ بصری در زیباسازی و پویایی شهر تاثیر فراوانی دارد.

هنر خیابانی میتواند نزدیک ترین هنر به مردم عادی باشد...

منبع عکس ها: آخرین نیوز


حال 12 نکته از زبان چارلز آزل درباره ی هنرخیابانی را به طور خلاصه بررسی میکنیم.

  • همه فکر می‌کنند شما بنکسی هستید

در هر شهر این دنیا مشغول کار باشید، قطعا یک نفر نزدیک می‌شود و ازتان می‌پرسد شما بنکسی هستید؟ این اتفاق همیشه می‌افتد. من این‌جور مواقع فقط می‌گویم اگر بودم به شما نمی‌گفتم. همین که می‌خواهند بدانند شما بنکسی هستید یا نه نشان می‌دهد که هنر خیابانی بخش بزرگی از فرهنگ مدرن است. هر هنرمند خیابانی که در قرن بیست و یکم از این راه پول درمی‌آورد باید واقعا از بنکسی ممنون باشد. اشتباه گرفته شدن با او، هزینه بسیار کمی است.

  •  هیچ‌وقت نمی‌توانید بنکسی باشید (مگر اینکه خود بنکسی باشید)
نسلی از فرزندان بنکسی این روزها در حوزه هنر خیابانی مشغول کار هستند. آن‌ها دیده‌اند که این آدم، بازیگر بزرگ دنیای هنر شده است و فکر می‌کنند با تکرار هنر او می‌توانند موفقیتش را تکرار کنند. شما نمی‌توانید بگویید: "اوه، او یک میمون با سر یک پلیس کشید، پس من یک پلیس با سر یک میمون می‌کشم." وقتی بنکسی این کار را کرد، بامزه بود. الان خسته‌کننده شده است.

  •  سلامتی شما به خطر می‌افتد
رنگ اسپری بسیار سمی است. برای ریه‌های شما ضرر دارد، داخل چشم‌ها و زیر ناخن‌هایتان می‌رود. این رنگ‌ها وارد جریان خون شما می‌شود. آدم‌هایی را می‌شناسم که از عوارض آن مرده‌اند. از همان ماسک‌های سریال "بریکینگ بد" به صورت بزنید.

  • به دزدی عادت می‌کنید
قرار دادن یک اثر در خیابان مانند نمایش آن در یک گالری نیست. نه ماموران حفاظت هستند که مراقب آن باشند و نه زنگ خطر که اگر کسی آن را برداشت، به صدا دربیاید. همین که یک کار روی دیوار رفت، این احتمال هست که پاک شود یا روی آن یک نقاشی دیگر کشیده شود. زمانی شکنجه می‌شوید که یک کار زیبا انجام داده‌اید، اما در عین حال هیجان‌انگیز هم هست. در نهایت همه چیز محو می‌شود. رسانه ما بیش از هر چیز دیگر در معرض فراز و نشیب زمان قرار دارد.

  •  با بنگاه‌های معاملات ملکی رابطه پرتنش خواهید داشت
  • باید با آغوش باز به استقبال تکنولوژی بروید
دیدگاهی رمانتیک و اساسا غلط درمورد هنر خیابانی هست که آن را خرده‌فرهنگ، یک نیروی زیرزمینی، یک سایه بین شکاف‌های شهر و دوربین‌های مداربسته می‌داند، اما تکنولوژی در کنار ما است: با اینترنت می‌توانید خود را به عنوان یک هنرمند خیابانی مطرح کنید.
اگر بتوانید پرواز کنید و همزمان در دو خیابان کار کنید که دیگر عالی است!! می‌خواهید در بازی جلو باشید، باید تلاش کنید. این دست خود هنرمندان خیابانی است که با کارهای بزرگ باعث شوند کارشان به سطح بالاتر برود.

  • فردی از عصر رنسانس باشید
خیلی از هنرمندان خیابانی عمر هنری کوتاهی دارند، برای اینکه دست از نوآوری برمی‌دارند.

  •  یاد می‌گیرید چگونه در انظار عمومی پنهان شوید
  •  شرایط بد آب و هوایی برای شما بد نیست
  • استعداد وراجی به کمک می‌آید
یاد گرفته‌ام وقتی یک نفر در خیابان به من نزدیک ‌شد به پرسش‌های او جواب‌های معقول بدهم. هیچ‌وقت با حالت تهاجمی با پلیس صحبت نکنید.

  • نمایشگاه‌ها ترسناک هستند
هنرمندان خیابانی به گمنامی عادت کرده‌اند. امنیتی که در خیابان‌ها هست در نمایشگاه‌ها نیست.

  •  مفرح‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید 
من می‌توانم تصاویر زیبا خلق کنم. واقعا احساس می‌کنم خوشبخت هستم.

-منبع: هنر آنلاین

حال میخواهید یک هنرمند خیابانی باشید...؟

نظرات (۸)

  • مونا وزیرپور
  • مطلب جالبی بود.
    اینکار قطعا بسیار جالب تر از کارهاییه که امروزه شهرداری روی دیوارهای ساختمونا انجام میده!
  • علیرضا هوشمندی
  • بسیار جالب 
  • فرزین خاکی
  • البته الان دیگه بنکسی به یک نفر اطلاق نمیشه ظاهرا. گروه یا گروه‌هایی هستن که با این عنوان کار می‌کنن
  • پریسا نجفی
  • به قول یکی از دوست های دانشگاه هنری، یعنی میشه یه روزی مردم از خیابان ها به سمت گالری ها کشیده بشن؟ 
    به نظرم با این هنر میشه مردم و به یاد خودشون آوورد و همینطور هنر رو به مردم. و قطعا هنرمندی با جسارت تر و مردمی تر احتیاج داره. 
    امیدوارم روزی قدر بدونیم و مردم رو از نزدیک لمس کنیم. و به چشم هایی که در حال تماشا هستند احترام بذاریم. 
    تشکر از توجه دوستان. 
  • سارا شفیعی
  • خب من باید اعلام کنم که این کار یعنی هنر خیابونی به قول همین جمله ای که توی این متن نوشته نزدیک ترین هنر به مردم عادیه و البته مهم ترین ! یه بار گفتم بازم میگم هنر اصولن اومده که مردم رو نجات بده مثل یه ناجی حالا تو هر زمینه ای  (عجب جمله ی قصاری گفتم =))) ) بنسکی واقعن خوبه ! یه تیکه از حرفای چارلزرو دوست داشتم خیلی اون قسمتی که میگه شما هیچوقت نمیتونی بنسکی باشی و بگی چون بنسکی فلان چیزو کشیده پس منم میکشم و شما بشین بنسکی ! از حرف چارلز این برداشتو میکنم که برداشت مظاهر هنر آدمو به جایی نمیرسونه ولی دونستن تفکر هنر آدمو تک میکنه ! خب هنرمن تفکر هنرش رو باید از مردم بگیره همونطور که بنسکی از مردم گرفته اون دیدی خوشو داشته بقیه باید دید خودشونو داشته باشن ! تو ایران کلن قضیه تفکر هنر منتفیه ! و این وحشتناک این یعنی هیچی نداریم ! این یعنی جدا بودن مردم از هنر این بعنی به وجود اومد اختلاف فرهنگی این یعنی شکاف تو جامعه و این شکافو فقط هنر مندا میتونن حل کنن چون وظیفه ی اوناس اونان که باید این شکافارو پر کنن با هنرشون ! باید از مردمو تفکرو زندگی مردماینقدر بدونن تا بتونن کاری بکنن که برای مردم باشه برای پر کردن اون شکافا! واسه همین به نظر من توی ایرا وجود گالری ها کمترین مزیت رو داره چون مردم کلن با هنر بیگانن و این تقصیر هنر منداس و نه مردم ! البته به نظر من لزومن گرافیتی راه هنر مردمی نیست میشه راه های دیگه پیدا کرد فقط به شرطی که تفکر هنر بین هنرمندا پیدا بشه نه تقلید از مظاهر ! چقد حرف زدم =))))
  • مونا وزیرپور
  • بسیار خوب سارا جان.
    پیرو توضیحات کاملت و در راستای موافق بودن با نظرت:
    یکی از راه حل هایی که تا حدی تونست گام مثبتی باشه در این جهت،بنر های تهران بود که در فروردین و اردیبهشت خودش شده بود یه گالری.
    چشم مردم دنبال زیباییه.باید دنبال پاسخ مناسب به چشم ها باشیم.
  • سارا شفیعی
  • اون طرح ایده ی اولیه اش خوب بوده اما به نظرم یه سری نواقص داشت یعنی یه ایده اومده بود و با کمترین پردازش اجرا شده بود ! ولی خب دقیقن این راه میتونه یکی از راه های هنر خیابونی باشه ! در هر صورت نمیتونیم این قضیه رو هم نادیده بگیریم که خیلی از مردم حداقل اونایی که کنجکاو بودن الان شاید اسم دو تا هنرمند توی ناخودآگاهشون رفته! به نظرم این همون گام مثبتی هست که مونا گفت تو این طرح ! 
  • پریسا نجفی
  • اشاره خیلی خوبی کردید به اون بنرها. جمله ی خوبی که شنیدم این بود شهری که تا دیروز روی پل های عابرش تبلیغ چیپس و پفک و تبلیغات ضد آمریکایی بود حالا تبدیل شده به جشن بزرگ رنگ و حرکت! و دقیقا هدف از این طرح م آشنایی بیشتر مردم با هنر و موزه ها بود که بازهم طبق معمول انتقادهای زیادی داشت. و واقعا نمیشه منکر شد که اون بنرهای هنری و رنگی هرچند به قول سارا با پردازش کم چقدر چهره شهر و عوض کرد و واقعا به نوعی نشاط آور بود. 
    این که هنر بین مردم و دائمی باشه بهترین حالت ه تا اینکه منتظر باشیم مردم ماه ها یکبار شاید هم سالها و شاید هم هیچوقت به گالری ها و موزه ها سربزنن. برای افزایش آگاهی و تلنگر مکان بهتری جز خیابان ها وجود نداره. 

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی