معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

مراحل طراحی و اجرای غرفه سازی در نمایشگاه بین المللی

محمدعلی هنردوست | جمعه, ۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷ ب.ظ

 

طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی اساسا با فرآیند معماری متفاوت است. به جهت ویژگی های خاصی که غرفه سازی داراست آن را از طراحی معماری متمایز کرده و نمی توان مدعی بود که معماران همگی قادر به طراحی غرفه های نمابشگاهی نیز هستند.

در ادامه مختصری درباره ویژگی های غرفه سازی و همچنین معرفی آن می پردازیم.

عکس آرتکس دیزاین

طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی اساسا با فرآیند معماری متفاوت است. به جهت ویژگی های خاصی که غرفه سازی داراست آن را از طراحی معماری متمایز کرده و نمی توان مدعی بود که معماران همگی قادر به طراحی غرفه های نمابشگاهی نیز هستند.

مهم ترین این ویژگی ها به شرح زیر است:

  • طراحی غرفه سازی در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود و فرصت چندانی وجود ندارد.
  • بستر از قبل تعریف شده است و محدودیت های اجرایی در هر زمین نمایشگاهی وجود دارد که طراح باید با آن آشنا باشد.
  • مدت زمان اجرای غرفه بسیار کوتاه است (درحد دو تا سه روز) بنابراین دانش به روش های ساخت سریع ضروری است.
  • مدت زمان برگزاری نمایشگاه تنها 6-8 ساعت در 4 روز است بنابراین برای بهینه سازی هزینه ها بایستی از مصالح و دیتیل هایی استفاده نمود که مناسب برای این مدت کوتاه باشد.
  • مدت زمان جمع آوری غرفه نیز مانند دیگر مراحل غرفه سازی بسیار کوتاه است (1 تا 2 روز)

طراحی و اجرای غرفه بنابراین بایستی با لحاظ شرایط خاص نمایشگاه انجام شود. شناخت مصالح و دیتیل ها و روش های ساختی که به فرآیند انجام پروژه کمک کند بسیار ضروری است و داشتن تجربه اجرایی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. بدون وجود تجربه در این حوزه امکان طراحی غرفه وجود ندارد. چراکه باوجود قوانین و آیین نامه های خاص شرکت های نمایشگاهی، شناخت و ارتباطات لازم ضروری است.

عکس آرتکس دیزاین

در ادامه به معرفی مراحل طراحی و اجرای غرفه سازی می پردازیم.

1- ابتدایی ترین مرحله شناخت زمین و مشخصات آن است. زمین های غرفه ها یا به صورت جزیره، شبه جزیره یا گوشه سالنی هستند. شناخت مشخصات زمین در سالن و قوانین و آیین نامه ی آنها بسیار پر اهمیت است. جدول ارتفاع های مجاز ساخت هر سالن در وبسایت نمایشگاه قابل دسترسی است. ( عدم توجه به آیین نامه جریمه های مالی و همچنین منع کار به همراه دارد)

2- بعد از تحلیل زمین غرفه، نوبت بررسی نیاز های کارفرما (َشرکت کننده) است. اینکه هدف از شرکت کردن در نمایشگاه برای شرکت کننده چیست. بر این اساس مسیر های رفت آمد بازدیدکننده ها و فضاهای مکس و اتاق های جلسه مورد نیاز کافرما جانمایی می شود.

3- پس از چیدمان پلان غرفه نوبت به طراحی ویژگی های فضایی و تجربی غرفه است. اینکه چه فرم هایی با چه مشخصاتی در فضا قرار بگیرند تا به بهترین شکل گویای برند شرکت کننده و برآورده کنند نیاز های آن باشد. شکل فرم و رنگ دیواره ها.

 

 

4- در این مرحله طراحی کفسازی (مطابق با زمین) نیز انجام می شود. دیوار های طراحی شده جانمایی می شوند.

*نکته: انتهایی ترین لبه ی دیوار ها طبق آیین نامه بایستی حداقل 10 سانتی متر از لبه ی زمین با فاصله طراحی و اجرا شوند.

 

5- کنترل ایستایی دیواره ها و سقف های طراحی شده همزمان با طراحی قطعات بایستی انجام شود. ایمنی غرفه از مواردی است که در نمایشگاه ها بسیار مهم است و توسط برگزارکننده کنترل می شود و درصورت تخطی از قوانین برخورد و جریمه های جدی به دنبال دارد.

 

6- طراحی نورپردازی فضاها از جمله مهم ترین مراحل طراحی غرفه است. سالن های نمایشگاهی از شار نوری پایینی برخوردارند و در جهت نمایش برند و محصولات نورپردازی صحیح و اصولی بسیار حائز اهمیت است.  (گفتنی است که استفاده بیش از اندازه نور در فضا نیز زننده و آزاردهنده است بنابراین دانش نورپردازی در این مرحله تاثیرگذار است.)

 

7- طراحی شبکه برق رسانی به دیوار هایی که منابع نوری را دارا هستند و کانتر هایی که نیاز به برق دارند در مرحله بعدی قرار دارد. در این مرحله کفخواب های مورد نیاز برای سرسیم های برق مطابق با نقشه چیدمان طراحی می شود.

 

 

8- در مرحله آخر طراحی تمامی نقشه های مورد نیاز جهت سازنده (به زبان ساده برای سازنده غرفه) آماده سازی و شیت بندی می شوند و با سازنده کنترل می شوند.

 

9- پس از این قطعات موردنیاز را سازنده پیش تر از روز آغاز اجرای غرفه آماده می کند. پس از این در روز آغازین ساخت غرفه طراح غرفه به همراه تمامی مجوز های ساخت به همراه سازنده زمین غرفه را از مدیر سالن نمایشگاه تحویل می گیرند و کار نصب آغاز می شود.

 

10- ابتدا خروجی برق توسط مسئول برق تحویل گرفته می شود و کف سازی پس از جانمایی سرسیم های کفخواب نمایشگاه کار خود را آغاز می کند. (کفسازی معمولا به ارتفاع 10 سانتی متر بوسیله باکس های ترازشونده بالا می آید و یا با موکت و یا با لمینیت پوشش داده می شود.) (گفتنی است برای کاهش هزینه ها معمولا از کفسازی و پوشش کف به صورت اجاره استفاده می شود.)

 

11- پس از اتمام کف سازی نوبت به اجرای دیوار ها می رسد. در این مرحله تمامی دیوار ها به صورت قطعات پیش ساخته در کناریکدیگر (طبق نقشه طراحی شده) مونتاژ می شوند و همزمان سرسیم های مورد نیاز به بالای دیوار ها منتقل می شود.

 

عکس آرتکس دیزاین

 

12- با توجه به شرایط اجرایی و سازه ای سپس سقف ها و تیر ها مطابق نقشه اجرا و مونتاژ می شوند.

 

13- در همین حین برای افزایش سرعت غرفه سازی، زیرسازی و رنگ آمیزی تمامی سطوح (دیوار، سقف و دیوارها) شروع می شود. (تمامی نقشه های رنگ آمیزی با تایید کارفرما اجرا می شود.)

 

14- سپس نوبت به نصب قطعات فلزی، ریل های روشنایی و ترک لایت ها و تمامی اکسسوری های مرتبط با غرفه می رسد. در همین مرحله یکی از مهم ترین اقدامات یعنی نصب تابلو ها، چلنیوم ها، شاسی ها، قاب ها و بنر های مرتبط با برندینگ شرکت کننده با نهایت دقت و ظرافت نصب می شوند.

 

15- در آخرین مرحله اجرا تمیز کاری غرفه انجام می شود از جمله لکه گیری های نقاشی غرفه، رفع و اصلاح مشکلات برق و روشنایی (در صورت وجود) انجام می پذیرد و غرفه آماده تحویل به کارفرما می شود.

 

16- در آخرین روز غرفه سازی با هماهنگی کارفرما محصولات شرکت کننده به محل غرفه ارسال می شود و در قفسه ها و جانمایی خود قرار می گیرند. (این کار توسط مشاورین طراح غرفه ساز هم انجام پذیر است.)

 

درصورتیکه مایل به همکاری با ما در جهت طراحی و اجرای غرفه تان هستید با شماره تماس زیر درا رتباط باشید:

مهندس هنردوست 09384634803

همچنین برای اطلاعات بیشتر به پیج اینستاگرام آرتکس مراجعه فرمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی