معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست
معماری ما
همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات


لطفا در یادداشت تجارب خودتون از الگوی زیر تبعیت کنید:

فضا.کلیدواژه.
توضیح

مانند مثالی که در زیر اورده شده :
نشیمن.ارتفاع سقف مناسب
ارتفاع سقف کمتر اتاق نشیمن در ایجاد صمیمیت بیشتر موثر است

نظرات (۱۱)

  • علیرضا هوشمندی
  • ایستگاه مترو. ارتفاع تابلو

    ارتفاع تابلو های ایستگاه های مترو باید با ارتفاع پنجره و قد کاربر های تناسب داشته باشد. یعنی آنقدر پایین باشد که فرد ایستاده در داخل مترو بتواند آن را ببیند.
    این موضوع در بسیاری از ایستگاه های مترو ی تهران دیده نمی شود.
  • محمّدعلی هنردوست
  • پیاده رو.سنگفرش
    سنگفرشهای یک شهر معرف همبستگی و میزان وحدت طراحی فضاهای شهریست
    علاوه بر اون سنگفرشها بهتر است دارای هیجان باشند یعنی دارای یک سری روابط هندسی زیبا باشند چراکه قدم زدن روی چنین سنگفرشی ب مراتب موجی از روابط و زیبایی هارا به ذهن منتقل میکند و گاه حتی فرد میتواند با دقت به آن روابط ان را کشف کند.
    این حس نیاز به کشف کردن یک حس زیبا و دلنشینه همانند تفاوت فرشهای ایرانی و مدرن 

  • علیرضا هوشمندی
  • پیاده رو . نسبت 

    هر گاه نسبت ارتفاع المان عمودی کنار یک فضای راهرو مانند به کف فضای راهرو از 1 بیشتر شود فضا به سمت بسته شدن پیش می رود . 
    ایستگاه مترو، انتظار
    فضای انتظار برای ملاقاتهای حضوری، در ایستگاههای مترو با بیتوجهی مواجه اند. به مراتب برایم پیش اومده که برای دیدن شخصی در ایستگاه مترو مجبور شدم رو سکو قرار بذارم و یکیمون ناخواسته کارت بزنه!
    ایستگاه اتوبوس، انتظار

    در تهران وقتی رو صندلی ایستگاه میشینی منتظری تا اتوبوس از سمت چپ وارد ایستگاه بشه. با این وجود میبینیم که در ایستگاههای اتوبوس صفحاتی سمت راست و چپ ایستگاه رو میبنده (و هیچگونه دید به بیرون رو هم تامین نمیکنه!). اگر صفحه سمت چپ ایستگاه برداشته بشه، کمتر شاهد مردمانی خواهیم بود که در خیابان ایستاده و خیابان را به دنبال اتوبوس سرک میکشند!
  • محمّدعلی هنردوست
  • سرویس عمومی و...کاشیها
    کاشی های این گونه فضاهای عمومی بهتر است به رنگ تیره تر و ابعاد بزرگتر باشد تا درزهای کاشیها به حداقل برسد
    1-بدلیل کاهش آلودگی های بصری ممکن
    2-بدلیل کمتر جمع شدن آلودگیها در درزها
  • علیرضا هوشمندی
  • سرویس بهداشتی . سر خوردن

    بهتر است برای بالا بردن ضریب اصطکاک سطحی در فضاهای خیس درز های کف سازی ها را افزایش داد ، این موضوع در حمام و استخر ها به وضوح قابل مشاهده است . 

  • فرزین خاکی
  • پیاده‌رو، جدا شدن از خیابان

    خوبه که بین این دو فاصله انداخت. نه با درخت‌هایی که فقط تنه‌ش نازک‌ش رو به عنوان حد فاصل درک می‌کنیم، بل‌که با عناصر که پایین‌شون چگال‌تره مثل شمشادهای تپل. چرا که این‌‌طوری حس جدا شدن این دو از زمین به‌تر درک میشه
  • علیرضا هوشمندی
  • سواره رو . جدا شدن از پیاده رو

    اگر چه ذات این کار ، بسیار خوب است اما باید دانست که سواره ها نیز دوست دارند که در حین رانندگی به اطراف نگاه کنند بنا بر این در یک خیابان یا جاده ، بهتر است ارتفاع اطراف ، حتی سر سبزی ها ، به گونه ای باشد که سواره احساس نکند که محصور شده و چاره ای جز دیدن ماشین نداشته باشد .
  • علیرضا هوشمندی
  • ساختمان سازی . جذابیت ساخت

    در بسیاری از ساخت و ساز های کنونی میتوان به وضوح مشاهده کرد که در حین ساخت و ساز نیز میتوان نوعی جذابیت برای بیننده ایجاد کرد. این موضوع برای ساختمان های تجاری مخصوصا فروشگاه ها نیز بسیار می تواند نقش تبلیغاتی نیز داشته باشد. 
    جذابیتی برای عابرانی که در طول هفته چندین بار از کنار آن رد میشوند .
    فضاهای شهری- احترام
    ((یکی از مهمترین مسایل قبل از دست از به هر کار معماری احترام به کاربرست. ))
    که باید قبل از هرچیز رعایت شود. باید به مردم احترام گذاشت به آنها اهمیت داد ولی متاسفانه خیلی جاها دیده میشه که شاید بنا فضا خیابان پیاده رو و ... خیلی خوب طراحی شده اما با مردم نمیتونه ارتباط برقرار کنه چون طراحی بر اساس نیاز و خواست مردم نبوده. حتی اگر هدف ساخت بنای اداری با یک کارفرما باشه نباید فقط اون کارفرما رو دید. هر ساختمانی به عنوان یک المان شهری ست حتی خانه های خصوصی. پس نباید حتی در آن طرح خاص سایر مردم و کسایی که در اون شهر زندگی میکنن نادیده گرفت.

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی