معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

طراحی داخلی چیست؟

محمدعلی هنردوست | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۵۳ ب.ظ

طراحی داخلی چیست؟ What is Interior Design? 

فضای داخلی می تواند به عنوان یک روایت یا پس زمینه ی زندگی  در نظر گرفته شود. آن بیانیه فرد ساکن در فضا است. و شخصیت، ویژگی و فردیت افراد استفاده کننده از فضا را نشان می دهد. طرح داخلی، تصویری که استفاده کنندگان می خواهند به نمایش بگذارند را نشان می دهد، خواه نظمی پاسخده باشد ویا خلاقیتی پر معنی. طراحی داخلی عملکرد های متعددی را در بر می گیرد و استفاده های گوناگونی را پوشش می دهد که هر یک مسایل و دغدغه های خاص خود را دارند.

طراح فارغ از اینکه طرح برای یک ساختمان موجود تهیه می شود و یا یک ساختمان طراحی شده، رویکرد خاصی را برای بسط کانسپت فضای داخلی بکار می گیرد. از این جهت ما طرح های داخلی را به دو دسته "پاسخده" و "مستقل" تقسیم می کنیم.

یک طرح پاسخده، بسیار متاثر از ترکیب میان بخش قدیم و جدید، و میزان تاثیر گذاری وضعیت موجود بر طرح پیشنهادی است.سر نخ های طراحی عناصر جدید می توانند از ساختمان میزبان برگرفته شده باشند. بدین معنی که ابعاد، مصالح، و فرم مبتنی بر کیفیت های فضای اصلی است و فضای داخلی طراحی شده به مثابه تفسیری معاصر از آنچه پیشتر در آنجا واقع بوده به شمار می آید.

در حالیکه در یک طرح مستقل، ساختمان موجود تنها نقش یک ظرف برای نگهداری عناصر و اشیا جدید را بر عهده دارد. و طراح فارغ از تاثیرات نظری بنای موجود، طرحی نو را می آفریند.

 این دو رویکرد معمولا در دو بخش "راهبرد"  Strategy  و" تدبیر"  Tactics  قابل تفکیک هستند. که البته دارای همپوشانی هایی نیز هستند. بخش اول رویکرد راهبردی و کلی است که طراح بر اساس آن، طرح فراگیر و جامعی را برای فضا تهیه می نماید. راهبرد کلیت پروژه را تعیین میکند و هدف از طراحی را به طور کامل شفاف می کند.

و تدبیر، با استفاده از عناصر و جزییات طراحی داخلی اهدافی را که راهبرد تعیین کرده، عملی می کند. پیدا کردن مابه ازای کالبدی مفاهیم و اهدافی که راهبرد مشخص کرده است، تعریفی دیگر برای تدبیر است.

در طرح های پاسخده، راهبرد متاثر از شکل گذشته بناست و در طرح های مستقل راهبرد آزادانه تر تعیین می شود.

عناصر و مواد اولیه طراحی داخلی را به چهار دسته کلی تقسیم می نماییم: 1-نور 2-اشیا (چیدمان و مبلمان و...) 3- صفحه(کف و دیوار و سقف و...) 4-سطح(طرح و بافت و ...)

حال به معرفی دو اثر معاصر موفق در دو حوزه پاسخده و مستقل می پردازیم.

نمونه پاسخده

تئاتر رویال کورت، لندن، انگلستان   Royal Court Theatre

طراحی توسط دفتر معماری هاورث تامپکینز  Haworth Topkins Architects    

فضای داخلی طبقه اول ورودی این تئاتر از همه آنچه دیوار ها و سطوح را پوشانده بود عاری گردیده تا تاریخ ساختمان را نشان دهد. این فضا در تقابل با یک دیوار گچی صاف و صیقلی که به رنگ قرمز درآمده قرار گرفته است.

در این بازطراحی دفتر معماری هاورث تامپکینز لایه های پوشاننده دیوار ها را برداشتند تا سطوح تاریخی همراه با حتی یادگاری های سازندگان بنا آشکار شود. این فضای خام و پوشیده نشده با قرار گرفتنش در کنار یک المان معاصر و نو، یک بیان دراماتیک و تاثیر گذاری را ایجاد کرده است. و اینچنین قدمت در عین نوآوری، فضایی جذاب و پر از احساس را خلق کرده است.

 

نمونه مستقل

هتل او ام ام، بارسلونا، اسپانیا   Hotel OMM

طراحی توسط دفتر معماری تارواِلا و لوپز    Tarruella & Lopez

فضاهای داخلی طراحی شده توسط این شرکت به حال و هوای مجلل و فاخرشان شناخته می شود. آنها رویکردی را اتخاذ کرده اند که الزاما پیرو مُد نیست: «اصول کار ما همواره بر طراحی فضاهایی جاودانه می باشد، آنجا که ارزش یک فضا مبتنی بر آسایش آن فضاست نه ظاهرش. این موجب خلق فضاهایی مدرن می گردد که مبتنی بر توزیع عملکردها و انتخاب مصالح است. که بر اساس طبیعت، قدمت و ارزش آنها صورت می گیرد.» دفتر معماری Tarruella & Lopez

مبلمان و فرشهایی که به دقت طراحی شده اند به لابی بزرگ این هتل، حس اتاق هایی خصوصی می دهد.

رستوران در مجاورت چشم انداز یک حیاط کوچک قرار گرفته و از این طریق به فضا احساس بزرگتری داده شده و مرز میان درون و بیرون کم رنگ گردیده است.

در طرح های مستقل چون این پروژه، طراحان با داشتن اصول و مبانی خاصی که مدنظر دارند دست به طراحی می زنند. در این صورت خواهیم دید که مجموعه طرحهای یک شرکت خاص در طرح های مستقل، کاملا دارای یک روح و مبانی فکری مشترک می باشد.






 

*طراحی داخلی چیست؟، گریم بروکر و سالی استون، ترجمه حمیدرضا انصاری و سیدیحیی اسلامی، موسسه علم معمار 1392

*What is Interior Design?, Greme Brooker, Sally Stone



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی