معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

گنبد های کنونی ما

علیرضا هوشمندی | پنجشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۱۸ ب.ظ


آنچه هم اکنون در معماری و یا شاید بهتر است بگوییم در ساخت و ساز های مساجد کنونی به شدت دیده می شود استفاده از گنبد ها و مناره های آماده است . بدیهی است که پیش ساختگی امری بسیار متفاوت است با آنچه که در حال حاظر در حال رخداد است . آیا روح معماری یک گنبد مانند گنبد شیخ لطف الله یا گنبد خرکا و یا هر گنبدی به جز گنبد های دوران معاصر همان روح و معنایی را دارند که گنبد های گذشتگانمان دارند ؟

آیا گنبد های کنونی ما تجلی هویت و معماری انسان های کنونی ما است ؟
 آیا هویت انسان های کنونی نیز همانند گنبد هایشان دگرگون شده است ؟


نظرات (۱)

چند تا بحث مطرح میشه
1. در کل حس میکنم توجه لازم و کافی به بخش هایی از معماری در ایران نمیشه و گاهی بناهایی که ساخته میشن صرفا فقط باید ساخته بشن مثل خیلی از خانه های مسکونی که فقط مثل یک پوسته با چند تا حفره به عنوان پنجره ساخته میشه و هیچ توجهی به خیلی از مسائل مثل نمای شهر احترام به کاربر خلاقیت در ساخت و... نمیشه
2. گاهی هم خود مردم مسبب هستند و به خاطر آشنا نبودن ( آشنا نبودن صرفا تقصیر مردم نیست و به دلایلی مثل نبود آموزش درست برای آنها و یا اهمیت ندادن به فکر و عقاید مردم  یا اصلاح آن ) با معماری گذشته و حال و یا عادت کردن به بناهای روتین و گاهی هم تعصبی که به آنها دارند.
3. به نظرم گذز زمان جبر داره و خودشو به هر شرایطی تحمیل میکنه و متناسب با گذر زمان ست که معماری پیش میره و شاید هم برای همه خوشایند نباشه اما این مسئله کاملا طبیعی ست و اصرار به ایجاد بناهایی کاملا مشابه با بناهای قدیم و بدون توجه به هدف معماری و بازخورد آن برای آیندگان به نظرم کار مفیدی نخواهد بود.
 - در کل فکر میکنم اولین کار منسجم کردن عقاید و فکر مردم ست و همراه کردن مردم با معماری.
و کسی که قراره این کار را انجام بده و معماری را برای زمان حال و متفاوت از فکر و عقاید تعصبی پیش ببره باید شخضی صاحب نظر و با سواد و با تجربه ی طولانی در این زمینه و کاملا آشنا با معماری و مردم باشه. برای اولین بارها این کار ضروری ست اما شاید بعدها حتی یک دانشجو و فردی کم تجربه تر هم بتونه این کار را در سطح شهر به درستی انجام بده.

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی