معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست
معماری ما
همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

نما! بنما...

parisa najafi |

یکی از مواردی که پس از طراحی پلان مورد توجه معماران است، پرداختن به نما و جزییات شکل و مصالح است.
و گاهی دانشجویان معمار پس از اتمام پلان و حجم، کاسه ی چه کنم چه کنم در دست میگیرند! اما با دقت به جزییات ساده میتوان به حجم و نما که وجه بیرونی بناست، زندگی بخشید.
 
همانطور که میدانیم طرح های معماری دارای دو وجه هستند:
۱. وجه درونی که شامل فضاست و ۲. وجه بیرونی که شامل حجم و نماست.
برای دست یابی به طرحی زیبا، باید دانش ترکیب را یاد گرفت و شکل و مصالح را در هم آمیخت. برای رسیدن به مقصود، لازم نیست مسائل را پیچیده کرد.

تنها کافی ست در جستجوی حقیقت و کنه بنا باشیم. بنا را درک کنیم و اجازه دهیم حرفی را که باید، بزند.

                                                                                                                                                             

 نام بنا: فوروم دس هال
معمار: نامشخص

در تصویر اول، دیوار های حیاط سبب حس محصوریت در فضا و زندان را میدهد و گوشه های تیز همچون نرده ی دیوار زندان است و باعث توقف چشم میشود.
در تصویر دوم، با تبدیل گوشه های تیز به گوشه های نرم چشم بیننده متوقف نمی ماند و به سمت پایین حرکت میکند و بجای  حس محصوریت، حس حضور در پایین آبشار را القا میکند.


                                                                                                      
                                                            نام بنا: کلیسای کاتولیکی رمی سنت ژوزف
                                                                           نام معمار: ژان دوران
                                                                                         

همانطور که میبینید با شاخص قرار دادن نمای اصلی با استفاده ار سنگ نبش هایی همچون انگشتان دست، نمای اصلی و جانبی با یکدیگر چفت و بست شده اند و حس وجود ارتباط مکانیکی بین دو مصالح یا دو سطح نما را القا میکند.




نام بنا: کلیسای جامع کاتولیکی_رمی سنت ترزا
نام معمار: نا مشخص


در تصویر اول، به نظر میرسد پنجره های کلیسا تنها جنبه ی عملکردی دارند نه آیینی.
در تصویر دوم، با ایجاد خطوط سفید حول بازشو ها و افزایش اندازه ظاهری آنها و ترکیب بندی رسمی آن (مانند کراوات سفید یا دنباله لباس) اهمیت نما دو چندان شده است.
آرایش سنتوری و حاشیه ی اطراف ورودی نیز براهمیت آن می افزاید.





                                                                             نام بنا:خانه ی رفیع
نام معمار: نامشخص


در تصویر اول، استواری بنا بر روی زمین با ستون است.
در تصویر دوم، با جایگزین شدن ستون با سقف طره ای، ساختمان بر روی سایه شناور شده است. و ارتفاع کم بنا با طول زیاد را با ایجاد لایه های افقی بهتر تداعی میکند.




خانه ای در آمریکا

در تصویر اول، با فرمی صلب و ایستا مواجهیم.
در تصویر دوم، ضمن حفظ فرم اصلی بنا، با امتداد بازشو ها تا محل تکیه گاه، حس عدم تقارن و به دنباله ی آن پویایی و حرکت القا میشود.





نام بنا: فوروم دس هال
نام معمار: نامشخص

خودتان بگویید...






        منبع: کتاب دید معماری ( راهبردی به حل مسائل بصری در معماری ) / نوشته ی برنت سی.برولین / ترجمه ی محمد احمدی نژاد

نظرات (۵)

  • فردین طهماسبی
  • مطالب خیلی خوبی بود خانم نجفی. خسته نباشید و واقعا ممنون.
    میخوام از فرصت استفاده کنم، جسارتا به خوانندگان عزیز توصیه کنم این کتاب رو حتما مطالعه کنن. نوشتار بصری و حجم کم در کنار جذابیت نوشتار باعث شده خوندنش خیلی زمان کمی ببره اما در عین حال خیلی مفیده.
    مقایسه کردنش جالب بود .. اثر حرکت های ساده خودشو خیلی بهتر نشون میده ..
     ممنون :)
    خواهش میکنم. ممنون از شماها که وقت گذاشتید و مطالب و خوندید.
    خوشحالم که مفید بوده :)
  • مونا وزیرپور
  • بنظرم مهم ترین نکته ای که میشه استنباط کرد این هست که زمانی که از پرداخته نمای یک بنا صحبت به میان میاد لازم به کار خیلی پیچیده ای نیست.شاید همون اجرای صحیح پیکره و مصالح خودش نوعی پرداخت باشه...
    ممنون پریسا جان
    خواهش میکنم :) خود کتاب هم مطالب و عکس خیلی بیشتری داره که آقای طهماسبی ام درست میگن خوندن ش خیلی مفیده.

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی