معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

نقد اثر: طرح موکب آقای محمد صادقی

| سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۳۹ ب.ظ


با پایان هر مسابقه ای، فرصت های حاشیه ای فراوانی برای فهم و ادراک بهتر وجود داشته که یکی از آن ها نقد کارهاست. به همین منظور ما به عنوان یک رسانه، بستر نقد را فراهم آورده و از شما خوانندگان عزیز و صاحب نظر خواهشمندیم که در بخش نظرات این پست، با تحلیل های خود، فرصتی را برای تعالی طراح پدید آورید. در ادامه تصاویر و کانسپت طرح را از زبان خود طراح می خوانیم:



معرفی کانسپت :

از آنجائیکه زائر کربلا ، با اشتیاق و شور مذهبی خود گام در این مسیر می گذارد و تمام آرزوی او رسیدن به مولایش می باشد و از سوی دیگر تن او در این طریق باید بیاساید در حالی که جانش فقط رفتن می خواهد و رسیدن به معشوقش، بنابر این کانسپت این پروژه تحت عبارت زیر بیان شده است:

کانسپت : کشمکش تن ( که می خواهد بیاساید و میل به ماندن دارد و روح و جان ( که میل به رفتن دارد ) و خیمه گاه

در این کارزار، روح و جان زائر عاشق پیروز شده و موکب برای او یک منزل گاه برای لختی آسودن می باشد.

آنچه غلبه دارد " رفتن" است نه " ماندن " 

بنابر این " طریق الحسین " عنصر خطی کانسپت است که به خیمه گاه امام حسین علیه السلام متصل می شود.

همچنین با توجه به اینکه موکب منسوب به ایرانیان است  از برخی اصول و الگوهای آشنای معماری ایرانی اسلامی نظیر تناسبات طلائی ایرانی – محور بندی و کرت بندی باغ های ایرانی – رواق –ایوان– ورودی  و... استفاده شده است .

از آنجاییکه بعد تنظیم شرایط محیطی در این پروژه حائز اهمیت بسیار است بنابراین در موکب باغ هایی که بتواند یک خرد اقلیم ( میکرو کلیما ) ایجاد کند در نظر گرفته شده است، جهت صرفه جویی در مصرف آب، پساب حاصل از مصارف زائرین برای آبیاری استفاده خواهد شد .

در اینجا از یک سری المانها به شکل علم و خیمه گاه استفاده شده است.

در خصوص زونینگ عملکرد ها و فعالیت های مجموعه ، زون آرام اختصاص به اقامت زائرین داشته و زون شلوغ مربوط به بخش همایش ، آشپزخانه و غذاخوری و بطور کلی بخش های خدماتی و رفاهی مجموعه می باشد .

ورودی موکب با  الهام از المان تخت جمشید و خیمه گاه امام حسین علیه السلام  و سقف نمازخانه با الهام از علم گردان به عنوان یک نماد عزاداری طراحی گردیده است.



نظر شما کاربران گرامی در مورد این طرح چیست ؟

نظرات (۳)

  • علی رضا هوشمندی
  • با تشکر از زحمات دوست گرامی 

    به نظر بنده ، قبل از آنکه هر طرحی به تواند نقش افرین باشد یا حتی بتواند پاسخگوی خوبی برای بستر خود باشد، باید بتواند به خوبی کار کند . یکی از شرایط اولیه این معماری، آن است که پس از احداث آن ،بتواند به عنوان یک مجموعه ی یکپارچه،عمل کند. سپس بعد از آن این موضوعات می توانند مورد بررسی قرار گیرند که حال چگونه می توانیم طرح را نقش افرین کنیم . یا چگونه می توانیم حرف روز زمانه را بزنیم . چگونه می توانیم دردی از جامعه دوا کنیم . . . 

    با تشکر از ارسال طرحتان 
  • محمد فرید مصلح
  • معماری جالب و با فرمی دوست داشتنی ارائه داده اید. کانسپتی که شما نوشتید بیان کننده ی نکاتی است که می تواند قابل تامل باشد. ولی همچنان به نظر بنده، فاصله ی بین متنی که ارائه داده و فرم همچنان حل نشده. برای مثال کشمکش تن و رفتن به جای ماندن نکاتی است که به سختی از فرم استخراج می شود.
    برای مثال به نظرم سردر عظیم و هخامنشی طرح، بقیه ی طرح را تحت الشعاع قرار داده و حتی با بقیه ی کانسپت ها در تضاد است. تنوع کانسپت ها جالب بوده. ولی به نظر بنده می شد بهتر ترکیب شوند تا صرفا در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

    در نهایت هم باید اذعان داشت که معماری ایرانی و اسلامی تنها در دهه های اخیر با کانسپت های این چنینی روبرو بوده و می توان آن را هم فرصتی برای ارائه ی معماری جدید و هم راهی برای تضعیف آن دید و این به ما، معماران وابسته است.
    با آرزوی موفقیت 
    از طرح خوبتون ممنون. ولی تخت جمشید هیچ سنخیتی با این موضوع نداره. بهتره در مورد تاریخ واقعی هخامنشیان و واقعه ی پوریم توسط یهودیان و خیانت پادشاهان مطالعه کنید.
    استفاده از زاویه های تند و تیز آرامش روحی را میکاهد.
    پیشنهاد می کنم از سخنرانی های استاد پناهیان هم برای شناخت بیش تر این موضوع استفاده کنید.
    ممنون

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی