معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

نقدی بر مسابقات دیزاین و مسابقه سیت پرایز

محمدعلی هنردوست | جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۹ ب.ظ

 

نقدی بر مسابقه سیت پرایز
انتشار مرداد ۱۳۹۹

صحبت درباره مسابقات و داستان هاشون کمی خسته کننده و تکراری شده انگار سناریو های برگزاری مسابقات در ایران خیلی داره بهم شبیه میشه؛ سعی میکنم در این جا مختصر نقدی حول مسابقات و بعد مسابقه سیت پرایز که در نهایت نمایشگاهی رو در خانه صفوی داشت ارائه بدم.

در حیطه معماری، طراحی و هرچیز مربوط به دیزاین، مسابقات برای خیلی ها فرصتیه تا توانایی ها و مهارتشونو نشون بدن و درحقیقت «دیده بشن» و «درنظر گرفته بشن» و درنهایت «یک تجربه خوب» کسب کنن

بنابراین شرکت کننده ها اساسا «یک انتظار بزرگ» از مسابقه دارن، و «مسابقه» بدون حضور شرکت کننده ها «هیچ چیز نیست». 
پس با یک رابطه دوطرفه روبروییم، مثل هر چرخه کاری دیگه، هر دو طرف بستری رو باید فراهم کنند که از این همکاری «سود» ببرند. راحت بگم، کسی وقتشو از سر راه نیاورده مسابقه شرکت کنه یا مسابقه برگزار کنه.

اتفاقی که متاسفانه داره زیاد میفته، اینه که برگزارکننده تمام سودش (چه مالی چه معنوی چه...) رو میبره اما شرکت کننده ها اکثرا «پس از اتمام» مسابقه، ناراضی اند. 
چرا «پس از»؟ حتما شاید بگید چون برنده نشدن یا جایزه نبردن؟ خیر، اگر شرکت کننده ای از این موضوع ناراضی باشه اساسا نه میدونه مسابقه چیه، نه شرایط مسابقه رو پذیرفته و درنهایت نه نگاه حرفه ای و بلندمدتی داره.
پس مشکل چیه؟ مشکل چند جاست، ولی همش وابسته به اینه که برگزارکننده نسبت به تعهداتی که داشته در پایان کار به خوبی عمل نکرده. نمونه هاش خیلی فراوونه، از اطلاع رسانی های ضعیف، تاخیرهای بی دلیل و بی اطلاع، داوری های غیرحرفه ای و غیره.

و این رو بگم قشنگ ترین و ظریف ترین سودی که میشه از یک مسابقه برد (چه برنده بشی چه نه) اینه که چون خودت درگیر چالش ها و حل مساله و داستانهای دیگه فرایند طراحی بودی، دیدن طرح برگزیده خستگی ت رو درببره. بگی حالا شد، بگی دمت گرم، بگی حقت بود، بگی ی چیزی ازت یاد گرفتم. و این مطلب رو اگر هم نفهمیدی حداقل داوران و یا برگزارکننده دلایل انتخابشونو اعلام کنن یا توضیحاتی از این قبیل داشته باشن؛
این بنظرم بزرگترین سودیه که غیر از شرکت کننده ها نمیتونن دریافتش کنن. و این موضوع وقتی اتفاق نمیفته درحالیکه ببینی کاری بوده در مسابقه که لیاقتشو داشته و از کیفیت خوبی برخورداره؛ خستگی تو تنت میمونه...


خب الان ی دید کلی نسبت به مسابقه، انتظاراتمون و واقعیت ها پیدا کردیم. 
حالا درباره سیت پرایز یا مسابقه صندلی اخیر بگم براتون.

اول اینکه موضوع مسابقه، در ایران کم سابقه بود و همین موضوع به خیلیا برای شرکت انگیزه داد. و ی جورایی همت کردن و برگزار کردن چنین مسابقه ای ی جور قدم خوب و مثبت تلقی میشه. علاوه بر اینکه زمزمه هایی درباره حمایت مالی جهت ساخت آثار برگزیده هم به گوش می رسه. پس کلی اتفاقای خوب داریم. برای ثبت نام در مسابقه مبلغی دریافت میشه و البته جوایز در یک سطح متوسط بود ولی برای خیلی از مخاطبا میتونه انگیزه بخش باشه. اینطور هم اعلام شده که طرح های ساخته شده فقط در رقابت شرکت دارن و کارهای دیگه درصورت تایید اولیه در نمایشگاه حضور دارن. 
برگزار کننده مسابقه پیج اختصاصی اینستاگرام برای مسابقه میزنه و خلاصه اینکه حسابی بازار رو گرم میکنه. و در نهایت هم بله، اثر میکنه و حسابی کلی اثر دریافت میشه و ی نمایشگاه پر پیمون و عالی داریم از کلی کارای دانشجوها، طراحا و معمارا که صندلی یا نشیمن طراحی کردن یا ساختن.


اما مثل هر مسابقه دیگه ای مسابقه سیت پرایز هم هر چی به آخر نزدیک شد از کیفیتش کاسته شد، و این رو بگم که اینهارو نمینویسم که اساسا بخوام کسی یا مجموعه ای رو زیرسوال ببرم، بلکه نوشتن اینها هم یک مسئولیته و هم یک هدف داره، ازونجایی که دور بعدی این مسابقه درحال استارت خوردنه، امیدوارم برگزارکننده در دوره های بعد نقاط ضعف خود رو از بین ببره.

مشکلات سیت پرایز

    ⁃    داوری ضعیف و آثار برگزیده با کیفیت پایین (باوجود تبصره مذکور)
    ⁃    فرصت بشدت کم برای ساخت اثر 
    ⁃    عدم محدودیت تعداد آثار دریافتی از طراح 
    ⁃    عدم وجود پروتکل هایی از جانب برگزارکننده و داوران برای کارهای کپی
    ⁃    عدم اعلام واضح آثار برگزیده (پوشش ضعیف رسانه ای و بی کیفیت بودن صدای ویدیو لایو) در روز اعلام نتایج و درنهایت بعد از دو روز تاخیر اعلام در پیج
    ⁃    داوری غیر شفاف آثار (مثل همه مسابقات) بدون کنفرانس خبری و عدم پاسخگویی داوران و برگزارکننده نسبت به داوری
این یک انتظاره که داور ها بیان و از کارها بگن، کارهای برگزیده، آبرو و نشان از سطح دانش داوران داره. داور ها باید دفاعیه ای برای انتخابشون داشته باشن. یا حداقل با دلایلی اثبات کنند که اثر بهتری در مسابقه نبوده.
    ⁃    تغییر فرم تعهد کمک مالی از جانب برگزارکننده قبل و بعد از ساخت اثر! (افزودن سهم ۱۵درصدی برای مجموعه درصورت ثبت سفارش و یا عقد قرارداد با حامی مالی مسابقه)
    ⁃     اعلام اینکه کمک هزینه ساخت جور نشده درحالیکه برای برخی شرکت کننده ها جور شده بود (انتقاد دریافت شده از شرکت کننده ها)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی