معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

معرفی معمار، سانتیاگو کالاتراوا (قسمت اول: آثار هنری و تجسمی)

مینا یاسمی | پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۴۸ ق.ظ

سانتیاگو کالاتراوا در سال 1951 در حومه ی شهر والنسیا اسپانیا به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در زمینه ی معماری در دانشگاه هنر و معماری والنسیا به اتمام  رساند. در سال 1957 برای تحصیل در رشته‌ی سازه وارد موسسه‌ی فنی فدرال سوییس شد و در سال 1981 به عنوان معمار، مهندس سازه، مجسمه‌ساز و حتی نقاش وارد بازار کار شد. او بیشتر به سبب پل‌ها، ایستگاه های قطار، موزه‌ها و استادیوم‌هایی که طراحی کرده است، شناخته شده است. فرم‌های مجسمه‌گونه‌ی او، از مطالعه‌ی دقیق بر ساختار بدن انسان و جانوران و فرم های ارگانیک به دست آمده است و با وجود اینکه او را پیرو .معمارانی همچون آنتونیو گائودی و فیلکس کاندلا .می‌دانند، دارای سبکی کاملا شخصی است

 از نظر تئوریک و دسته بندی های موجود برای روش های طراحی از نظر صاحبنظران، روش طراحی کالاتراوا را می توان روش قیاسی و الهام از طبیعت و جانوران دانست. در این روش یک عنصر در جهان طبیعت منبع الهام اصلی برای طراحی معمار قرار می گیرد که در واقع معمار می تواند فرم، ویژگی ها و یا نحوه ی عملکرد بخشی از آن و یا کلیت آن را مورد توجه و قیاس قرار دهد.

 

از جمله شناخته‌ترین آثار کالاتراوا می‌توان به موزه‌ی هنر میلواکی (Milwaukee Art Meuseum) ، برج پیچیده در مالمو سوئد (Turning Torso) ، پل مارگارت هانت هیل در تگزاس (Margaret Hunt Hill Bridge ) و بزرگترین پروژه ی او، شهر علم و هنر و خانه ی اپرا (City of Arts and Sciences and O pera house) در شهر والنسیا اسپانیا اشاره کرد که در قسمت دوم این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.

کالاتراوا عناوین و جوایز بسیاری را کسب کرده است. می‌توان از این جمله به مدال نقره پژوهش و فناوری از پاریس (در سال 1990) و جایزه معتبر مدال طلایی از انجمن مهندسان سازه (1992) اشاره کرد. در سال 1993 موزه ی هنرهای معاصر نیویورک، نمایشگاه بزرگی از آثار او را تحت عنوان «سازه و زیبایی» برپا کرد. و در سال 2004، مدال طلای موسسه معماران آمریکا (AIA) به او اهدا شد. در سال 2005 جایزه یوجین مک در موت از انجمن هنرهای انستیتوی تکنولوژی ماساچوست به وی تعلق گرفت. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز هنری در آمریکا است.

در ادامه ی این مطلب تعدادی از نقاشی ها و مجسمه های کالاتراوا را مشاهده می کنید. بسیاری از این نقاشی ها و مجسمه ها منبع الهام ساختمان های ساخته شده ی معمار بوده است و دیدگاه، نحوه ی تفکر و روش طراحی وی را می توان با مشاهده ی این آثار دریافت.

تصاویری از طراحی های کالاتراوا:

 

 

تصاویری از چند مجسمه ی ساخته شده توسط کالاتراوا که برخی از آن ها مشابه طرح های معماری وی، دارای کانسپت های سازه ای و یا متحرک هستند.

مجسمه ی فوق در واقع مجسمه ای است که به خلق برج پیچیده ی سوئد (Turning Torso) انجامیده است. فرم این مجسمه از حرکت بدن انسان الهام گرفته شده است که به صورت مکعب های جدا از هم در آمده است.

از  چپ به راست: Turning Torso- Climbing Torso- Standing Torso- Running Torso

 

عناوین مجسمه های فوق:The bird - Eye

(در ساخت پاویون شهر علم و هنر کالاتراوا نیز به همین شکل از چشم انسان الهام مستقیم گرفته شده است.)

 

عناوین مجسمه های فوق: Pure Geometry -  Mother and Child

 

در تصویر فوق، نمونه هایی از کوزه های سرامیکی کالاتراوا را مشاهده می کنید. در این آثار نیز می توان طرح های طبیعی و ارگانیک را مشاهده کرد. این کوزه ها ما  را به یاد استفاده از کاشی های شکسته که در آثار معماری کالاتراوا قابل مشاهده است، می اندازد. هنر استفاده از کاشی شکسته  هنر محلی زادگاه کالاتراواست و در آثار گائودی نیز مشاهده می شود.

در قسمت دوم این مطلب به معرفی تعدادی از آثار معماری برجسته ی  کالاتراوا می پردازیم.

_____________________________________________________________________________________________________________

منابع: -Calatrava.com

         -Archdaily.com

         -en.wikipedia.org

         -fa.wikipedia.org

         -گلابچی، محمود. 1392: طبیعت، منبع الهام: نقد و بررسی آثار سانتیاگو کالاتراوا. تهران: دانشگاه تهران

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی