معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

ساختمان خاطره ها فروریخت

محمدعلی هنردوست | پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۵۶ ب.ظ


اولین ساختمان مدرن و مرتفع ایران، با قدمت 56 سال، پس از آتش سوزی، فروریخت.


ساختمان پلاسکو توسط حبیب‌الله القانیان، رئیس انجمن کلیمیان تهران و مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران، در سال 1339 هجری شمسی برابر با  1962 میلادی ساخته‌شد.  این ساختمان واقع در ضلع شرقی چهارراه استانبول تهران بود.
این ساختمان دارای 17 طبقه، و مجموعا با ارتفاع 42 متر بود، که از این بنا به عنوان اولین بنای مدرن و مرتفع ایران یاد می شد. همانطور که در تصویر مشخص است، طراحی وجوه بنا متفاوت بود؛ که این نیز از نوآوری های طراحی این بنا محس.ب می شود.



نمای جنوبی این بنا، توسط پروفیل های آهنی میان ستونهای اصلی طراحی شده بود که با اضافه کردن اجزایی همچون مهاربندی، محدوده ی بازشو ها در نما مشخص می شد. طرح های هندسی ایجاد شده میان پروفیل های ضربدری، ما را یاد گره های مشهور ایرانی می اندازد که خود جالب توجه است. تمام این نماسازی در حکم پوسته ای بروی نمای شیشه و آهن زیر آن عمل می کرد. برآیند این طراحی در نمای جنوبی موجب شده بود تا حال و هوای جالبی از یک نمای مدرنیستی و در عین حال ایرانی بوجود آورد.

برخورد طراح با وجوه دیگر بنا به طور کلی متفاوت بود. به طوریکه بیشتر ما را یاد نماهای آن دوره می اندازد. نمایان شدن جرز های ضخیم افقی در نما و سایه اندازی بروی بازشوهای کشیده و سرتاسری که در دورنمای این ساختمان از خیابان های اطراف، موجب شده بود تا این بنا با ارتفاعی کمتر به چشم بیاید.

پس از مدتی به دلایل گوناگون، و با آمدن کولر های گازی، کندانسور های کولرها در نمای این بنا چیده شدند که به مراتب از زیبایی آن کاست.
این بنا متاسفانه در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۴۰۰ واحد تجاری در آن نابود شد. ساختمان پلاسکو درحالی بعد از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان درحال اطفای حریق در بیرون و داخل ساختمان بودند.

رعایت نکردن استانداردهای مربوط به ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی، عدم وجود سیستم های خودکار اطفای حریق با توجه به وجود مواد و مصالح آتش زا در این ساختمان موجب شعله ور تر شدن هر چه بیشتر آتش شده است. بر اساس گزارشات سازمان آتش نشانی، این سازمان هشدارهای زیادی را مبنی بر ایمن نبودن این ساختمان در مقابل آتش سوزی به هیئت مدیره ی ساختمان ارسال کرده است که متاسفانه عدم توجه به این امر، موجب از بین رفتن این ساختمان و خسارت های بسیار جانی و مالی شده است.



تصویر سمت چپ، سال 1340، و تصویر سمت راست در سال 1388


روز پنجشنبه، 30 دی ماه 1395 هجری شمسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی