معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه و نشریه الکترونیکی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...
مجله و نشریه معماری ما

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

حمامهای سنتی ما

فردین طهماسبی | دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۳۳ ق.ظ


حمامها امروزه عرصه هایی چند متر مربعی در منازل (به فراخور تجملشان) هستند که اعضای منزل برای حفظ پاکیزگی و نظافت از آن استفاده میکنند. اما این عرصه در گذشته چگونه حل میشد؟ زمانی که امکانات و عادات این اجازه را نمیداد که هر منزل یک حمام جداگانه داشته باشد، شهرنشینان چگونه این نیاز خود را برطرف میکردند؟ در روستاها چطور؟ اساسا تفاوت حمام شهری و حمام روستایی در چه مواردیست. عادات مردم در حمامها چه بود و اصولا حمامها چه نقشی در سبک زندگی افراد داشتند؟

در ادامه، یک نوشتار کوتاه درحد بضاعت نگارنده گردآوری شده که تلاش دارد پیرامون حمامهای سنتی مطالعاتش را به اشتراک بگذارد و پاسخی به برخی سوالات این حوزه ارائه کند.




دریافت مقاله بصورت PDF

نظرات (۲)

اتفاقا من چند روز پیش برخوردم به کلمه ی جامخانه که تا حالاام نشنیده بودم که بعد فهمیدم در حمام استفاده میشده بعد یاد مقاله ی شما درباره ی حمامها افتادم گفتم یادم باشه بعد عید ازتون بگیرم! که دیگه اینجا دیدم :) من شدیدا بهش احتیاج داشتم! خیلی ممنون.
پاسخ:
خواهش میکنم
اتفاقا خود من چند روز پیش تو شیراز، تو شلوغی بازار وکیل داشتم در به در دنبال حمام وکیل میگشتم که یه مرتبه چشمم افتاد به یه گنبد با جامخانه که اون دور دیده میشد و اینطوری تونستم حمام رو پیدا کنم. تجربه جالبی بود!
خیلی هم خوب ممنون
فقط اینکه تا جاییکه من میدونم ( چه از کلاس های درسی دانشگاه و چه از بازدیدی که از حمام وکیل شیراز داشتیم و اونجا افرادی راجع به حمام توضیحاتی دادند) کسی وارد آب خزینه نمیشده و آبی که در خزینه گرم می شده بعد از گرم شدن در حوض ها و..حمام جاری میشده و در واقع ی جور منبع حساب میشده آب خزینه ... 
پاسخ:
ممنون از توجهتون
کلا حس میکنم مسائل این چنینی قدری جای بحث دارن. من چیزی که نوشتم با منبع بوده، شما هم چیزی که میفرمایید با منبعه. حدسم اینه که به فراخور کوچیک بزرگی حمام ها و میزان اهمیت و حتی فرهنگ، شیوه استفاده دستخوش تغییراتی میشده که احتمالا این هم از جمله همون تغییراته.

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی