معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه ی معماری ما
معماری ما

وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات


از زمانی که کار با نرم افزار های معماری در دانشگاه ها و آموزشگاه های معماری پذیرفته تر شد دانشجویان به مشکلات زیادی در فرآیند پروژه برخوردند. از شایع ترین آنها زمان کافی نداشتن برای آماده سازی مدارک و ارائه آنها در کامپیوتر بود. در سیستم آموزشی گذشته، فرآیند نهایی شدن مدارک ارائه و ارائه نهایی تقریبا یکسان بود. اما با روی کار آمدن نرم افزار هایی چون rhino و 3d max  و غیره این کار به مراتب سخت تر شد. چراکه مرحله مدل سازی کاملا فرآیند جدایی از تهیه مدارک نهایی به حساب می آمد. یکی از گلوگاه های تحویل پروژه که بسیاری از دانشجویان اغلب به سبب لپ تاپ های ضعیف با آن دست و پنجه نرم می کنند، رندر یا پرسپکتیو اصلی پروژه است. رندر گرفتن از مدل سه بعدی اماده شده، گاها بسیار زمان بر تر از ترسیم پرسپکتیو با قلم است. در حین ترسیم با دست به راحتی می توان بسیاری از جزییات را طراحی کرد یا هر تعداد که نیاز باشد پرسوناژ اضافه کرد. اما هنگام کار با نرم افزار، متناسب با دانش و تجربه، ممکن است هر یک از آنها چندبرابر زمان بیشتر یا چندبرابر زمان کمتری بگیرد. اضافه کردن چند بافت (تکسچر) و درخت و پرسوناژ در فتوشاپ به روی رندر نسبت به اضافه کردن آنها به صورت سه بعدی در مدلسازی می تواند زمان کمتری ببرد. اما تمام این نکات بستگی به تجربه شخصی هر دانشجو که در طی پروژه های گوناگون بدست آورده دارد. به طور کلی تکنیک پست پروداکشن یکی از راه حل های اثبات شده در جهت بهبود کیفیت و کمیت رندر های معماری است.

در این پست اختصاصا به نکات ظریفی در پست پروداکت کردن رندر های معماری با استفاده از png های پرسوناژ می پردازیم. png هایی که اگر درست استفاده شوند می توانند جلوه خاصی به رندر نهایی بدهند.

مدت تالیف پست: 180 دقیقه / مدت مطالعه: 15دقیقه 

png مخفف Portable Network Graphics به معنای تصویر قابل حمل در شبکه های اینترنتی است. این گونه فایل ها از تکنیکی جهت بهینه سازی حجم بهره می برند تا در فضای مجازی به راحتی قابل جابجایی باشند. ویژگی مهم png ها در قابلیت دوربر بودنشان است. یعنی این فایل ها می توانند دارای هیچ پیش زمینه ای نباشند و براحتی بروی هر پیش زمینه ای قرار گیرند.

در پست پروداکشن معماری png هایی که کاربرد دارند عبارتند از: پرسوناژ های انسانی در حالات گوناگون، گل و گیاه و درختان و فضای سبز، موجودان زنده دیگری چون پرندگان و ...، و تصاویر دیگری همچون آسمان، نور های گوناگون و بافت های معماری نیز کاربرد دارند. اما صرف اضافه کردن آنها به رندر معماری، کار پست پروداکشن انجام نمی شود چراکه شیوه قرارگیری آنها تاثیر بسیار زیادی بر روی درک فضای معماری رندر خواهد گذاشت. درزیر به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.


1. رعایت اصول پرسپکتیو

همان طور که می دانید ابعاد اجسام در اثر پرسپکتیو دچار تغییر می شود. رعایت همین نکته ساده می تواند اثر مطلوبی در درک فضای طراحی شده داشته باشد. همچنین رعایت مقیاس ها مخصوصا مقیاس انسان ها در برابر فضای معماری در درک ابعاد و اندازه فضا تاثیر بسزایی دارد.




2. رعایت زاویه دید

png های موجود هرکدام در شرایط خاصی عکاسی و برش خورده اند. یکی از این شرایط زاویه دید به عنصر مذکور است. حتی یک زاویه ناچیز در دید و اشتباه در استفاده از آن در رندر تاثیر نامطلوب خود را می گذارد. در نتیجه یکسان سازی زاویه دید در رندر با png های مورد استفاده یکی از اصول کاربرد Png ها در پست پروداکشن است. همچنین در رندرها بهتر است زاویه دید از دید انسانی باشد. در این صورت تمام پرسوناژ ها تقریبا از لحاظ سر روی یک خط افقی جای می گیرند و تنها با توجه به پرسپکتیو ابعادشان کوچک و بزرگ می شود.



3. نمایش سایه ها

شناسایی منبع نور در رندر و نمایش سایه های Png های مورد استفاده موجب می شود تا هم Png ها بهتر شناسانده شوند و هم در فضای رندر بهتر حل شوند. منظور از حل شدن png ها با رندر این است که png ها با وجود افزوده شدن در رندر عنصری اضافی و نامربوط به رندر (پیش زمینه) بنظر نیاید. تمام این نکات اقداماتی است در جهت یکنواخت کردن و طبیعی جلوه دادن تصویر رندر تا تمیز دادن عناصر رندر گرفته شده از عناصر افزوده در فتوشاپ سخت شود.



4. نمایش رفتار نور

نور در صورتی که شدت تابش زیادی داشته باشد یا در فضای تاریکی پخش شود تاثیر چشم گیری بروی عناصر فضا دارد. از طرفی باتوجه به شرایط گوناگونی که png ها در آن عکاسی شده اند. نیاز است این تاثیر را رعایت یا اصلاح نمود. به عنوان مثال در فضایی چون سینما با توجه به اینکه نور تنها از یک جهت تابیده می شود تاثیر بسیار زیادی در لبه ی pngهای فضا می گذارد. (مشابه پست پروداکشن زیر)



5. نمایش حالات متناسب

فضای معماری شامل کاربری ها و جزییات خاص خودش است. به عنوان مثال فضایی مربوط به عبور و مرور، فضایی برای نشستن و یا فضایی برای تماشای آثار هنری است. Pngها نیز هر یک دارای حالت خاص خود هستند. تناسب میان رفتار pngها و فضایی که درآن قرار می گیرند دارای اهمیت است.



6. تنظیم روایت های تودرتو

علاوه بر عوامل تصویری، روایت ها و یا زندگی عناصر و png ها در فضا در حس کلی کار نهایی تاثیر می گذارد. ارتباط انسانها با یکدیگر، دیدن یکدیگر، کار خاصی را به صورت گروهی انجام دادن و به طور کلی ایجاد یک اشتراک عملی یا حسی در میان pngها می تواند بسیار موثر باشد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید

نظرات خود را در زیر بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی