معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست. رسانه ی معماری ما
معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطاست
وبسایت اصلی رسانه "معماری ما"
رسانه ای برای انتقال تجارب دنیای آموزش معماری تا زندگی معماری
با تجربه ی دانش آموختگان دانشگاه های معماری تهران، شهید بهشتی، هنر و ...

همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات

۳۹ مطلب توسط «فردین طهماسبی» ثبت شده است

آشنایی با پلانهای معماری منظر

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸ ب.ظ

پلانهای طراحی در یک پروژۀ طراحی منظر، علیرغم آنکه کمتر به چشم کاربران می آید لیکن بهترین ابزار برای فهم روابط قطعی بین عناصر و ساماندهی استراتژیک کار است.  این مدارک بخش ضروری از هر پروژۀ خوب معماری هستند. توزیع نوع و گونۀ سبزینگی، سطوح توپوگرافیک، رابطه بین بستر طبیعی یا شهری موجود، راههای ممکن و فعالیت های ترکیب شده، مصالح و دقت مورد نیاز در ابعاد برای ساخت، بخشی از فرضیاتی هستند که غالبا در این گونه از بازنمایی تکرار میشوند.خروجی این مدارک، ارتباط بین اهداف طراح را به شکلی روشمند ممکن میکند. در عین حال دغدغه های طراحان و مولفان پروژه را مینمایاند. 

مدت تالیف پست: 15 دقیقه / مدت مطالعه: 5 دقیقه

  • فردین طهماسبی

شبهای تحویل؛ تهدید یا فرصت؟

فردین طهماسبی | شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ق.ظ


مقولۀ جنجالی که تقریبا تمام دانشجویان از ترمهای آغازین تحصیل خودشان با آن درگیر هستند، سپری کردن شبهای تحویل با انبوه کارهای مربوط به این ایام است. اوضاعی که دانشجو در این شبها تجربه میکند مختص رشته های معدودی است و جز دانشجویانی که در دانشگاههای هنر درس میخوانند، مابقی احتمالا تنها رشته ای در دانشگاهشان هستند که با این پدیده سر و کار دارند.

اما به راستی شب تحویل (شارت، کاریوت و...) چجور وضعیتی را طلب میکند؟ دانشجو در این شبها چه حالاتی را تجربه میکند؟ وضعیت منطقی یک دانشجوی ساعی و یک دانشجوی کم تلاش (در طول ترم) چقدر در این شبها متفاوت است؟ اثرات مثبت حال و هوای این شبها چیست؟

مدت تالیف پست: 160 دقیقه / مدت مطالعه: 10دقیقه 

 

  • فردین طهماسبی

7 افسانه درمورد طراحی جزییات

فردین طهماسبی | شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ق.ظ


طراحی جزییات ساختمانی از مراحل مهم طراحی است که در بیشتر موارد با کاربر به صورت مستقیم ارتباط دارد. معماری ما پیش از این در قالب چند پست به این موضوع پرداخته است. اینبار قصد داریم از دیدگاه جهانی به این موضوع بنگریم. موضوع طراحی دیتیل در شرایط طراحی امروز الزاماتی فراهم آورده که به قواعد کهن پیش از خود تنه میزند. مطالب این پست با توجه ویژه به یکی از مقالات آرک دیلی نگاشته شده و برگردانی است از بخشهای منتخب آن.

مدت تالیف پست: 130 دقیقه/ مدت خواندن پست: 5 دقیقه

  • فردین طهماسبی

نقش شهر در رویدادهای گذشته و امروز

فردین طهماسبی | پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۳۱ ب.ظ


- روزگاری یکی از مردان مهم و اثرگذار در عرصۀ سیاسی کشور، در نقطه­ ای از پایتخت به دار کشیده می­شود. محل دار زدنِ شیخ فضل لله نوری در حاشیۀ جنوب غربی میدان توپخانه (امام خمینی فعلی) است.

- روزگاری تکیۀ دولت میعادگاه شهروندان بسیاری در اوقات مشخصی از سال بوده است.

- روزگاری خیابان لاله ­زار محل تجمع شهروندان زیادی بود که میخواستند اوقات آخر شب را به خوشی و سرخوشی بگذرانند.

- روزگاری میدان شهیاد (آزادی فعلی) محل تجمع هزاران معترضی بود که خواهان تغییر وضع کشورشان بودند.

- روزگاری پل پارک­ وِی محل توزیع آذوقه بین شهروندان، در شرایط بحرانی جامعه بوده است.

در گذشتۀ بسیار نزدیک، در گوشه و کنار شهر اتفاقاتی مهم رخ می­داد. حاضرانِ عصر می­دانستند رخدادی یگانه و موثر در تاریخ را در شهر به نظاره نشسته­ اند. شهر و محیط­ های شهری آبستن رخدادهای متنوع اجتماعی بودند. مردم در شهر همدیگر را می­دیدند، خاطره می­ساختند، سوگواری می­کردند، جشن می­گرفتند و... . تمام این اتفاق­ ها با تمام ابعادی که دارند در بستر شهر به وقوع می­پیوستند.

امروزه با گسترش توانمندی بشر در شکل دهی جهان مجازی، بخش عمدۀ اتفاقات و رویدادهای معاصر در این فضا به وقوع می­پیوندند. تجمعات عظیم مردمی، تظاهرات سیاسی، گفتگوهای علمی، تفریحات جمعی و... دیگر نیازمند فضاهای ملموس و فیزیکی نیستند. حتی عزاداری، جشن و سرور، بازدید از یک آرت ­گالری، کتاب خواندن، تماشای فیلم و بسیاری کارهای خاطره انگیز دیگر نیز در "فضای مجازی" روی می­دهند. و همۀ این­ها یعنی آنکه خاطرات مردم از شهر به فضایی نامتعیّن و ناملموس نقل مکان می­کند.

مدت تالیف پست: 120 دقیقه/ مدت خواندن پست: 6 دقیقه

  • فردین طهماسبی

آموزش معماری در جامعه­ ی امروز

فردین طهماسبی | يكشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۰۷ ب.ظ

خطی که از معمار برجای می­ماند و اثری که معمار طراحی می­کند برآمده از برسنج­های (پارامترهای) مختلفی بوده و هست که با گذشت زمان کم و زیاد شده­ اند و اشکال جدیدتری به خود گرفته ­اند. نکته ­ی کلی آن است که عوامل اثرگذار بر شکل ­گیری این برسنج­ها امروز احتمالا متعددتر از هر زمان دیگری در سیر تجربیات بشر است. در زمانه­ ای که اضداد متعددی در جوامع انسانی کنار هم گرد آمده ­اند، یک شاگرد معماری باید حوزه ­های مهم را شناسایی  و اطلاعات موثر را از میان انبوه اطلاعات و حوزه­ های گوناگون فراخوان کند. اما پرسش اصلی این نوشتار آن است که هدایت و راهبری این شاگرد چگونه باید صورت بگیرد؟ نقش استاد و راهبر در پرورش قوه ­ی درک و تحلیل شاگرد چیست و اساسا چقدر این امر قابل آموزش است؟

مدت تالیف پست: 100 دقیقه / مدت خواندن پست: 7 دقیقه
  • فردین طهماسبی

فتوت و جوانمردی در معماری - قسمت دوم

فردین طهماسبی | يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰ ب.ظ


در پست قبلی به معرفی اجمالی فتوت و آیین آن پرداختیم. چنانکه گفته شد فتوت در پیشهها و صنایع مختلف مصادیق و آیین اختصاصی خود را داشته است. متن پیش رو ارائه‌ی گزینشی از بخشهای منتخب ­از فتوت­نامه­ ی معماران است که به معرفی ابعاد مختلفی از این رساله­ ی ارزشمند می­پردازد. هدف این پست آشنایی با دیدگاه­ های گوناگون فردی، مذهبی، اجتماعی، تکنیکی و اخلاقی­ ای است که در این مکتوب پرداخته شده است.

مدت تالیف پست: 60دقیقه / مدت خواندن پست: 10دقیقه

 

  • فردین طهماسبی

فتوت و جوانمردی در معماری - قسمت نخست

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶ ب.ظ

"فتوت" از ریشه‌ی "فتی"، واژه‌ای اصالتا عربی است. در فرهنگ‌های لغات که بنگرید، تعاریفی نظیر "جوانمردی، سخا، کرم و بخشندگی" آمده است. اما ماجرای فتوت به همین سادگی نیست. فتوت پیش از آنکه یک خصلت مشخص یا صفت اخلاقی یا عادت رفتاری باشد، بیانگر نوعی سبک زندگی (لایف استایل) است که ناظر بر اعمال فردی و وجوه اجتماعی زندگی افراد است. در طول تاریخ بزرگان زیادی به این آیین درآمده‌اند و اصطلاحا "فتی" یا جوانمرد خوانده شده‌اند. حضرات ابراهیم و یوسف (ع) در متون مذهبی و قرآنی فتی شناخته شده‌اند. حضرت علی (ع) نیز با این لفظ خوانده شده است. عبارت معروف "لافتی الا علی" که از جانب پیامبر نقل شده است نیز بر همین موضوع دلالت دارد. 

مدت تالیف پست: 40دقیقه / مدت خواندن پست: 5دقیقه

  • فردین طهماسبی

آماده‌سازی پروژه در روزهای پایانی

فردین طهماسبی | يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۷ ب.ظ


روزهای میانه‌ی خرداد تا تیر موعد آماده‌سازی پروژه‌های دانشجویی است. دانشجویان برای رسیدن به تحویل‌های پایان ترم از این روزها بیش از پیش بهره می‌گیرند. در این میان تجاربی در ارتباط با ارائه‌ها وجود دارد که به مرور کسب می‌شوند. در این پست قصد داریم شما را با تعدادی از این تجارب آشنا سازیم. نکاتی که دانستن آن‌ها می‌تواند کیفیت و سرعت کارهای شما را در پرزانته بالا ببرد. اگر شما هم در این خصوص تجاربی دارید در قسمت نظرات آن‌ها را با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

مدت تالیف پست: 120 دقیقه /  مدت خواندن پست: 5 دقیقه

  • فردین طهماسبی

نقش تخصص در مدیریت شهری

فردین طهماسبی | شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۱۰ ب.ظ


شوراهای شهر و روستا نهادهایی هستند که به قصد کمک و نظارت بر کار شهردارها شکل گرفته‌اند. مسائلی نظیر بهداشت شهر، ایمنی، حمل و نقل، سرانه‌های استاندارد، طرح‌های بزرگ شهری، سینماها و مراکز فرهنگی، زیبایی شناسی شهر و... از جمله حوزه‌ی نفوذ شوراهای شهر و روستا شناخته می‌شوند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که در چنین مجموعه‌ای که مکلف به بررسی موارد گوناگون و متلون است، چه نوع تخصص‌ها و گرایش‌های علمی کارآمدتر هستند. به عبارت دیگر هر شخص باید چه رشته‌ای خوانده باشد، چه تجاربی داشته باشد و از چه مهارت‌هایی برخوردار باشد تا از عهده‌ی این مسئولیت خطیر بربیاید. آیا حضور هنرمندان و ورزشکاران‌ که در ماه‌های اخیر حاشیه‌ساز بوده اند به طور کلی غیرمتعارف است؟ آیا حضور شهرسازان و معماران در این جمع ضروری است؟ آیا لازم است از هر قشر و پیشه‌ای (نظیر آتش‌نشانان، پزشکان و...) یک نماینده در شورای شهر حضور داشته باشد؟ این نوشتار قصد دارد از دیدگاهی دیگر این سوالات را پاسخ دهد. 

مدت تالیف پست: 40 دقیقه / مدت خواندن پست: 5 دقیقه

 

  • فردین طهماسبی

گودال ولیعصر؛ از پلازا تا ایوان

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱ ق.ظ

چند روزی پیش در کلانشهر تهران به همت مسئولان محترم شهری، شاهد افتتاح مجموعه‌ای جدید به‌نام "ایوان انتظار" یا "پلازای ولیعصر" بودیم. در شهری که امنیت روانی و عملکردی پیادگان در موقعیتی شدیدا مخدوش قرار دارد افتتاح هر پروژه با شعار احترام به عابرین جالب توجه است. در این نوشتار قصد داریم با نگاهی تحلیلی بررسی کنیم که اساسا پلازا به چه فضایی گفته می‌شود، چه ویژگی‌هایی از یک محوطه‌ی شهری می‌سازد، سرزندگی چگونه تعریف می‌شود، ایوان شهری چیست و مفاهیمی نظیر آن.

مدت تالیف پست: 120 دقیقه / مدت خواندن پست: 10 دقیقه

  • فردین طهماسبی

10 پلکان برتر پروژه‌های داخلی سال 1395

فردین طهماسبی | شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷ ب.ظ

پلکان‌ها به عنوان متداول‌ترین عناصر ارتباطات عمودی در پروژه‌های معماری مطرح هستند. انسان به وسیله‌ی پله‌ها در طبقات جابجا می‌شود و دنیا را از ارتفاعات مختلف می‌بیند. این جابجایی توسط پاهای شخص و بدون هرگونه ابزار تکنولوژیک (نظیر پله‌برقی و آسانسور) انجام می‌گیرد. تفکیک مساحت محل زیست انسان‌ها در راستای عمودی شرایط مشخصی از انتقال صوت، تهویه‌ی هوا، نورگیری، دید، فراخی فضا، تفکیک کاربری‌ها و... فراهم می‌کند که همه‌ی ما کمابیش با آن‌ها آشناییم. پلکان از قدیمی‌ترین روش‌های ارتباط سطوح مختلف‌الارتفاع به یکدیگر است. در ملیت‌های گوناگون و در کاربری‌های مختلف، روش‌های متفاوتی برای ساخت پله وجود داشته. تخت جمشید، زیگورات اور، استودان‌ها، خانه‌های ارارتویی، اهرام مصر، غارهای آجانتا و... هرکدام روش منحصر به فردی برای طراحی ارتباط عمودی داشتند که برخاسته از مجموعه‌ی نیازها و تکنیک زمانه بود. جدا از تعابیر ذکر شده، این عنصر ساختمانی در بسیاری از پروژه‌های معاصر به سبب شرایط جدید طراحی، اجرا، سازه و نیازمندی‌های فضا جلوه‌های مختلفی دارد.

در این نوشتار تلاش داریم برخی از نمونه‌های برجسته‌ی طراحی پلکان را در پروژه‌های سال 1395 بررسی کنیم. وجوه افتراق و اشتراک، شرایط عملکردی، نکته‌های برجسته‌ی طراحی، خلاقیت‌های به کار رفته و مسائلی از این دست در هر پروژه مورد معرفی خواهند بود. لازم به ذکر است که مجموعه‌ی پیش‌ رو از بررسی تعداد زیادی از بناها استخراج شده‌اند و معیار انتخاب آن‌ها مسائلی نظیر سابقه‌ی اخذ جوایز در مسابقات گوناگون نیست.

مدت تالیف پست: 150 دقیقه / مدت خواندن پست: 10 دقیقه

  • فردین طهماسبی

چرا نباید معمار شد؟

فردین طهماسبی | جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ب.ظ

تا کنون دلایل زیادی مبنی بر مفید بودن رشته‌ی معماری شنیده‌ایم. دلایلی بر سودمندی این رشته برای دانشجو، حرفه‌مند، جامعه و شهروندان عادی. هر ساله تعداد زیادی از جوانان کشورمان به سوی این رشته متمایل می‌شوند و تعداد زیادی هم فارغ‌التحصیل می‌گردند. در این پست قصد داریم دلایلی را برای نرفتن به سراغ این رشته عنوان کنیم. قدری از سختی‌ها و دشواری‌های این رشته بگوییم تا واقعیت امر برای تازه واردان و علاقمندان نیز روشن شودبه نظر شما چه دلایلی میتواند باعث صرف نظر کردن از این رشته شود؟ یک معمار در دوره دانشجویی و حرفه‌ای خود چه سختی‌هایی را تحمل می‌کند که مختص همین رشته است؟ منتظر خواندن نظراتتان هستیم.

  • فردین طهماسبی

معماری روستایی ما؛ عواقب تزلزل، ضرورت بقاء

فردین طهماسبی | سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۵۵ ب.ظ


ساختن یک خانه‌ی روستایی با گذاشتن خشت بر روی خشت و سنگ بر روی سنگ آغاز می‌شود. تجربه‌ای جمعی که مبتنی بر تجربه است. نه تنها تجربه‌ی شخص سازنده و همراهانش، بلکه تجربه‌ی انسان‌هایی که در سالیان قبل از او با همین خشت و سنگ و بر همین زمین‌ها خانه می‌ساختند. مشاهدات امروزی معماران و معماری‌پژوهان در روستاها موید آن است که تجربه‌ی سازندگان روستایی منتج به شکل‌گیری خانه‌هایی می‌شود که بدون صرف محاسبات و تکنولوژی پیچیده‌ی روز، در پایدارترین وجه خود بروز می‌کنند و گاه تا سالیان بعد نیز باقی هستند. ساختمان‌هایی که از معماری غنی روستایی بهره‌مند می‌شوند در برابر نیازهای اقلیمی، تغییرات کارکردی، مناسبات اجتماعی و محلی و... به نیکی پاسخگواند. این مهم نه فقط در ایران، بلکه در کشورهای دیگری که سابقه‌ی یکجانشینی آن‌ها به گذشته‌های دور برمی‌گردد، دیده می‌شود. معماری روستایی به سبب تجربه و مشاهده‌ی پیوسته‌ی نسل‌های متوالی که در هر روستا زندگی کرده‌اند ظرفیت‌های قابل توجهی برای انعطاف‌پذیری و حل تعارضات پیش روی خود دارد. به نظر شما ساخت‌و‌ساز در روستاها چه تفاوتی با شهر دارد؟ چه ویژگی‌هایی در طراحی خانه‌های روستایی هست که آنها را ماندگارتر می‌کند؟ و تا چه اندازه پیوند این دو گونه از معماری را موفق می‌دانید؟

 

  • فردین طهماسبی

اسلایدها زبان دارند

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶ ب.ظ

ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است. این جمله کلیدی را احتمالا از کودکی تا کنون شنیده اید. امروزه بیشتر سخنرانیها و ارائه ها در جوامع مختلف با بیان تصویری همراه است. اسلایدهایی که با سخنران همراه میشوند و از توان بصری و کلامی خود بهره میبرند تا مخاطبان را بر صندلی خود میخکوب کنند. یک اسلاید خوب میتواند مخاطبینی را جلب کند و یک اسلاید بد میتواند ده برابر این مقدار، مخاطبان را از خود براند یا حواسشان را پرت کند. رایج ترین نرم افزار جهت ساخت اسلاید ارائه، پاورپوینت است. در ایران نیز این نرم افزار بین قشر دانشجو و حرفه ای کاربرد فراوان دارد. اما در بیشتر سخنرانیها (حتی در سخنرانیهایی که مختص دانشجویان رشته های هنری یا حرفه مندان این عرصه است) شاهد اسلایدهای غیراستاندارد و نامناسب هستیم. اسلایدهایی که نمیتوانند مخاطب را به سوی خود فرا بخوانند و در هر تصویر، مخاطبان زیادی را از خود می رانند. در ادامه با اصول مقدماتی از طراحی اسلایدهای ارائه آشنا خواهیم شد که چگونگی ساخت یک اسلاید مناسب را در سطح ابتدایی نشان خواهد داد. توجه بفرمایید که این پست به منزله آموزش نرم افزار پاورپوینت نبوده و صرفا نکاتی را برای بهبود وضعیت ظاهری اسلایدها گوشزد میکند.

از نظر شما یک اسلاید مناسب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ شرایط محیطی ارائه چه تاثیری در کیفیت اسلایدها خواهند داشت؟ چگونه میتوان بیشترین اطلاعات را بدون ایجاد خستگی برای مخاطب منتقل کرد؟

  • فردین طهماسبی

بنگریم پیمانه را - قسمت سوم

فردین طهماسبی | سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۱ ب.ظ


در پستهای قبلی تحت عنوان بنگریم پیمانه را (قسمت اول و دوم) به بررسی اجمالی و توصیفی معماری و فضاسازی در بازیهای رایانه ای اشاره کردیم. با ذکر این نکته که نگارنده خود کمتر زمانی را صرف انجام چنین بازیهای مینماید و تمام تصاویر و فضاهای بررسی شده از منابعی غیر از تجربه شخصی برداشت شده اند. این پست به عنوان آخرین پست از این مجموعه قصد دارد تصاویری چند از فضاسازی در بازیهای رایانه ای با سبکی متفاوت را به نمایش گذارد.


  • فردین طهماسبی

با پلاگین وی-ری، رویت را با کیفیت آینه ببینید!

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲ ق.ظ
 
نرم افزار رویت مدتهاست که در بازار کار حرفه ای و حتی در میان دانشجویان به عنوان ابزاری کارامد برای شبیه سازی و اجرای مجازی پروژه های ساختمانی کاربرد دارد. امکان همگام سازی با نرم افزارهای مدیریت پروژه، آنالیز انرژی، اعمال منطق پارامتریک، شبیه سازی کامل پروژه پیش از اجرا، قابلیت مستندسازی، متره و فاز دو بخشی از ویژگیهای این نرم افزار است که چشم کاربران زیادی را به خودش جلب کرده. یکی از مشکلات دائمی کاربران این نرم افزار محدودیت اخذ خروجیهای گرافیکی با کیفیت از تصاویر سه بعدی پروژه بوده است. چند ماه پیش نسخه بتا برای موتور رندرگیری وی-ری نسخه رویت منتشر شد و حال پس از گذشت حدود هفت ماه نسخه نهایی موتور رندر وی-ری ارائه شده است تا بتواند نیازهای گرافیکی کاربران مشکل پسند را پاسخگو باشد. از نظر شما رندرگیری پیش فرض رویت چه اندازه محدودیت ایجاد میکند و به نظر شما افزوده شدن این موتور رندر چه اثری بر نظر مصرف کنندگان دارد؟ 
 
  • فردین طهماسبی

کتابهای معماری مناسب برای دانشجویان ترمهای آغازین

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ب.ظ

یکی از مواردی که دانشجویان همواره به آن نیاز دارند انتخاب کتابهای مناسب برای مطالعه در حوزه ی رشته ی خودشان است. اساسا انتخاب کتاب مناسب برای هر فرد با توجه به مهارتهای مطالعاتی و سطح بینش و دانش افراد انجام میگیرد و نمیتوان لیست جامعی را تهیه کرده و به عنوان هر آنچه که باید توسط همگان خوانده شود عرضه داشت. لیکن در این پست قصد داریم برخی از کتب مناسب و ارزشمند را خصوصا برای دانشجویان ترمهای آغازین دانشگاه معرفی کنیم. از آنجا که کمتر کسی به اندازه شخص خواننده توان تشخیص مناسب بودن یا نبودن کتاب را دارد، این پست بیشتر به منزله یک راهنما و یادآور درمورد کتابهای رایج در بازار ایران کارکرد دارد.به نظر شما چه کتاب هایی برای دانشجویان ترم های آغارین معماری مورد نیاز است ؟


  • فردین طهماسبی

بنگریم پیمانه را - قسمت دوم

فردین طهماسبی | پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۳ ب.ظ

در قسمت نخست پست "بنگریم پیمانه را" به بررسی چند شات از بازیهای رایانه ای پرداختیم. هدف این پستها آنست که بازیهای رایانه ای را از منظر فضایی که بازی در آن جریان دارد بررسی کند. عناصر طبیعی، معماری فضا، نور، رنگ و... در راستای موضوع، زمان و مکان بازی به کار گرفته میشوند. تلاش بر آن است که با مشاهده و بررسی مختصر تصاویر بازیهای مختلف به این موضوع بپردازیم و با نمونه هایی از آن آشنا شویم. در این میان نام بازی و سال ساخت آن مورد توجه نیست و صرفا فضاهایی که در بازیهای رایانه ای دیده میشوند مدنظر است.
  • فردین طهماسبی

بنگریم پیمانه را - قسمت نخست

فردین طهماسبی | شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۴۰ ق.ظ


میدود، میچرخد، میپرد، پنهان میشود، تیراندازی میکند. اینها بخشی از رفتارهای کاراکتری است که کاربر با آن هم ذات پنداری میکند. در بازیهای رایانه ای به هر سبک و ژانری، غالبا کاراکتری وجود دارد که کاربر با آن همراه میشود. همگام با آن به کشف دنیای بازی میپردازد، قوانین بازی را اجرا میکند و برای دقایقی کارهایی را که از وی خواسته میشوند انجام میدهد. تمام این الگوهای رفتاری در دنیایی رخ میدهند که کاربر بخشی از آن است. به واسطه کاراکتری که در اختیار دارد شروع به مکاشفه میکند. فضاها را در مینوردد، ابعاد را احساس میکند و ساختمانها (یا به عبارت مناسبتر، فضاها) را میبیند. این فضای سه بعدی (یا به عبارت بهتر دو و نیم بعدی) علاوه بر تامین شرایط فیزیکی رخ دادها و فعالیتها، به واسطه نور، رنگی که در حجمش نمایان است، ماهیت سه بعدی اش، تزیینات، همخوانی با شرایط مکانی و زمانی سناریوی بازی و... بر کاربر اثر میگذارد. یک بازی باورپذیر در وهله اول میتواند کاربر را در فضاهایی حرکت دهد که با منطقه جغرافیایی و زمان جریان بازی همخوان باشد. سلسله پستهای "بنگریم پیمانه را" تلاش دارد تا معماری فضاها در چند بازی معروف و پرکاربر را همراه با شما به نظاره بنشیند.

  • فردین طهماسبی

نصیحتهای پدربزرگ - قسمت چهارم

فردین طهماسبی | چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۳۴ ب.ظ


نصیحتهای پدربزرگ تدوین برخی از تجربیاتی بودند که در طی دوران دانشجویی برای نویسنده آشکار شدند. مواردی که اغلب بر اثر تصمیمات اشتباه و فقدان تجربه کافی به دست آمدند. هدف از گردآوری آنها اشاعه این تجربیات خصوصا در میان قشر دانشجوست تا دانشجویان کمتر در این خصوص مرتکب تصمیمات اشتباه شوند. در ادامه قسمت آخر این تجربیات را با هم مرور خواهیم کرد.


  • فردین طهماسبی

جایگاه آب در معماری ایرانی

فردین طهماسبی | پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ب.ظ


آب به عنوان رکن اصلی حیات خاصه در اقلیمهای کویری ایران اهمیت فراوانی داشته و علاوه بر نقش کارکردی، نقشهای نمادین و سمبولیک نیز پذیرفته است. در ایران باستان نظیر نقاط مختلف دنیا حرمت آب همواره مورد توجه بوده است. در این پست به ارائه ی مقاله ای در زمینه کاربردهای این عنصر در معماری سنتی ایران خواهیم پرداخت

  • فردین طهماسبی

بنّایان اتوماتیک

فردین طهماسبی | دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ب.ظ

رباتها در این چند صباح برای سهولت کارهای انسانی حضورشان را گسترده تر کرده اند. کم شدن حضور انسان در پروسه های مختلف، به تبع آن آزاد شدن نیروی کار، هزینه های بلند مدت کمتر، سرعت و دقت بسیار بیشتر از مزیتهای استفاده از رباتها هستند. در معماری شاخه ای از ساخت که به کمک رایانه و رباتها انجام میگیرد CAM نام دارد و روز به روز درحال گسترش است. در این پست رباتی را میبینیم که به ساخت دیوارهای آجری میپردازد و ساخت آن را با ظرافتهای جالب خود همراه میکند.

  • فردین طهماسبی

خب، بریم شبیه سازی کنیم

فردین طهماسبی | يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵ ب.ظ

طبق روال متداول برای ساخت یک پروژه معماری در ایران، طراحیها با دست و به کمک نرم افزار انجام میشوند. آنالیزهای لازم نهایی شده و شبیه سازیهای سه بعدی توسط نرم افزارها ارائه میگردند. این سیستم متداولیست که در نقاط مختلف دنیا انجام میشود و پشتیبانان و مجریان این سلسله مراتب، تلاش میکنند با ارتقا مهارتهای نرم افزاری و دانشی بهره وری این سیستم را بالاتر ببرند. اینبار اما سیستمی جالب و شایان توجه توسط یک گروه معماری نروژی پیگیری میشود. سیستمی که در آن درکنار تمام مراحل کامپیوتری، عرصه ای برای تجربه نزدیک به واقعیت فضا ایجاد میشود.

  • فردین طهماسبی

عناصر و جزییات خودمانی

فردین طهماسبی | دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۱۱ ب.ظ



معماری مگر نه برای آنست که حال ما و مردم را خوب کند؟ و مگر نه آنست که هر اثر معماری بر مخاطب خود اثر منحصر به فرد خودش را دارد؟ اثری که منتج از حالات، فرمها، رنگها، همنشینیها و خصوصیات کلیات و اجزای آن اثر است و به آن ساختمان یک حال و هوا میبخشد. در این نوشتار قصد داریم قدری دوستانه تر این حس و حال را بررسی کنیم. میخواهیم ببینیم توجه معمار و خلاقیت وی (و سایر مهارتهایش!) تا کجا و در چه ابعادی میتواند انسان را شگفت زده کند و چگونه حال آدمی را خوب میکند.

  • فردین طهماسبی

نصیحتهای پدربزرگ - قسمت سوم

فردین طهماسبی | جمعه, ۱۱ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۱ ق.ظ



در نوشتارهای پیشین، در قالب دو یادداشت جداگانه (اینجا و اینجا) به معرفی برخی مهارتهایی پرداختیم که تقویتشان به کیفیت زندگی دانشجویان معماری کمک میکند. حرفهایی که از طرف صرفا یک سال بالایی ذکر میشوند و بیشتر برشمردن چیزهاییست که برای خودمان مغفول مانده بودند. در این یادداشت چند مورد جدید به این تجارب افزوده شده و مهارتهای جدیدی را با هم مرور میکنیم. اگر حتی یکی از این موارد نیز برای یک خواننده مورد توجه قرار بگیرد، سهم عمده رسالت این پستها برآورده شده است.


  • فردین طهماسبی