معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست
معماری ما
همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات
  • ۶ آبان ۹۶، ۱۱:۱۹ - navid ti
    assa

وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایران

 در معماری و فضاسازی های سازمان پژوهشکده علمی صنعتی واقع در احمد آباد مستوفی بسیار  باید باریک بین تر شود تا هزینه های دولت با دقت و صرافت بیشتری  در راستای سودمندی حداکثری خرج شود.

 امروز چرا در این ایران ،کشور عزیزمان با آن همه هویت شاخص و با آن همه تاریخ افتخار آمیزش معماری هایی میشود که واقعا درراستای حرف اسلامی جناب میس ون دروهه که میگوید less is more نیست. چرایی و چگونگی این تغییر ذهنیتها و از بین رفتن آن همه ظرافت ها در انجام عمل درست (درهرکاری) موضوع بسیار مهم و قابل بررسی ای است.

با هم به مشاهده نقادانه تصاویری ازاین سازمان میکنیم تا تنها یادآوری کنیم که ما بیشتر از اینها هستیم و اینکه روزبروز افول کنیم تنها، نتیجه ی نقد نکردن و نگاه غیر نقادانه داشتن ماست.

بیاییم ناقد باشیم . صرافت بخرج دهیم ،هویت و یا حداقل عمل درست را از یادها پاک نکنیم. با معماری ما به از این باشیم....

لطفا نظرات و انتقادات و پیشنهادات و .... خود را حتما بنویسید. ممنون و متشکر



مرگ قوس - چطور میشود زیر یک طاق ستون زد .... ما چندهزار سال پیش در چغازنبیل قوس زدیم(محوطه سازی )



شیشه های رنگی و طرح و نقشهایی که تنها تداعی کننده more is less است.



آیینه کاری و نقاشی و نقشهایی که بر درو دیوار و سقف و پله خودنمایی میکنند.



استفاده از کامپوزیت قرمز در نماهای آجری ...!



ستون آجری با نمای کامپوزیت واقعا زیباتر نیست.



از طراحی سردر و آپارتمان هرکدام هم بگذریم این دو هرگز نمیتوانند دو جزء از یک کل باشند.(سردر آپارتمان)



فضاهای داخلی آجرهای آنتیک کاری شده....



زمانی آیینه کاری میکردیم و حالا اینچنین....



رنگها قطعا مناسب برای یک فضای پژوهشی نیست...



راه پله سازمان



باز هم رنگها و خیلی چیزهای دیگر

2 سوال پیش می آید : یک آنکه آیا این هزینه ها ضروری بوده ؟

و دو آنکه آیا آنقدر که به فضاها توجه شده(اگر چه نامناسب) به خود پژوهش و پژوهشگر ها هم توجه میشود؟





نظرات (۱۰)

  • پریسا نجفی
  • فقط یک چیز تو فکرم هست اینکه کسانی که همچین طرح هایی دارند و کسانی که فکر میکنند آخر همه چیز هستند چه چیزهایی براشون مهم ه؟و جالبه این نمود در کشور در تمام امور دیده میشه از رفتارهای روزانه ی غیر معقول ما تا معماری ما. من فکر میکنم تمام اینها برمیگرده به بی مسئولیتی. بی مسئولتی در قبال همه چیز و بی احترامی. واقعا درکش سخته انقدر از حالت مردم وار بودن خارج شدن و هیچ چیز مهم نبودن.  و فکر میکنم باز هم تمام اینها ب میگرده به ذات انسان ها.  و اگر روزی هرکس تنها به این فکر کنه که هر آدمی هرچند کوچک سهمی در اتفاقات جهان داره و کمی مهربانی!!! واقعا مهربانی به هویت! مانند بسیاری از کشورهای دیگه چیزی برای از دست دادن خواهیم داشت
    شاید هم در آخر نشه مقصری پیدا کرد شاید تمام این ها تحمیل شده ی سال ها دیدن و تقلید کردن باشه مثل کسی که ته دل بدونه اعتیاد بده اما باز هم بهش گرفتار میشه و این سکوت از سر داشتن و دانستن و گویی نداشتن و ندانستن دردناک ه.قتل عام معماری میشه همه چیز را دانستن و هیچ چیز نداشتن و این بدترین حالت مرگ یک هویت ست.نداشتن و ندانستن انسانی تره
    و جواب سوال گذشته ی ما چه چیز داشت که حال ما  ندارد؟ من فکر میکنم مهربانی...تمام اتفاقات 
    و بی احترامی هابه هرچیز و حتی هویت و از اون ستون زیر طاق گرفته تا ستون نمای کامپوزیت برمیگرده به فراموش شدن رفتارهای انسانی گذشته ی ما  که بخش زیادی در معماری ماست.معماری ما تنها ساخت و ساز  به بهترین شکل نیست این ذات انسان ها و شخصیت ه که در واقع تمام تصمیمات رو میگیره...
    و از به جایی ی بعد نظر دادن هم کفایت نمیکنه واقعا باید کاری کرد و این کاری از دست براومدن اگر باشه میشه واقعا مبارزه کرد مثل همون اعتیاد.
    عذرخواهی از طولانی بودن کامنت. 
  • مونا وزیرپور
  • مشکل اینجاست که فکر میکنیم برای بهتر و جذاب تر بودن باید بسیار متفاوت تر باشیم و دریغ که حتی راه این متفاوت بودن رو هم بلد نیستیم...
  • فرزین خاکی
  • :|
    یعنی هرچیزی که تا حالا به گوش‌شون خورده بوده رو استفاده کردن....!
    ای کاش این نیاز به خودنمایی در مردم از بین بره، ... والا معلوم نیست تا چند سال بعد چه چیزی برامون بمونه
  • علیرضا هوشمندی
  • این نیاز از نوع زندگی مردم نشات میگیره 
    نیاز به خود نمایی نیاز به رشده . نیازه به رشد هم باید معنا داشته باشه که هم اکنون نیاز مردم به چیزی است به نام سرمایه و نیاز به سرمایه هم نیاز به بقا است . 
    در جوامعی که نیاز بقا نیاز به سرمایه را موجب می شود چنین پیش می اید 
    البته در جوامعی نیز هم که نیاز به سرمایه از بین می رود آسودگی و بی نیازی باعث ایجاد ایده های نوین می شود که در این زمینه احساس نمی شود که ما جزو جامعه ی دوم باشیم 

    البته کاملا معلومه که برای طراحی این ساختمان فکر شده است
    متاسفانه بد فکر شده است و حتی بدتر اجرا شده است
    فکر نمیشد بهتر بود

    در واقع یه کلاژ زشت و زننده از هرچی که دم دست طراح بوده است

  • محمد فرید مصلح
  • حقیقتا توهینی به تذهیب و آیینه کاری و هنر های ناب دیگر ایرانی است.
    به نظرم طراح نتوانسته «مجموعه» درست کنه. فقط چند چیز به ظاهر جذاب رو در کنار هم قرار داده.
    مثلا شاید اگر فقط روی یکی از موارد مثل کامپوزیت قرمز کار می کرد و بقیه ی حواشی رو در راستای اون می ساخت شاهد یک اثر فوق العاده می بودیم.

    البته آقا آرش هم اشاره کردند وقتی این همه هنر در کنار یکدیگر قرار می گیرند معمولا به دلیل عدم بودجه یا نبود متخصص کار در اجرا بسیار بد می شود.
    خبر امیدوار کننده این است که رییس این سازمان جدیدا تغییر کرده
  • علیرضا هوشمندی
  • البته زیاد نمیشه امید وار بود چرا که بیشتر باید به معمار  این بنا خرده گرفت .
    نباید ما معمار ها همیشه به خودمون ببالیم . هر چیزی که داره سرمون میاد و ازش نفرت پیدا می کنیم رو خود ما معمار ها داریم بوجود میاریم . 
    حتی فردی که تجربه داره هم اونقدر کار خوب ندیده که فکر می کنه کاری که کرده واقعا زیبا بوده 
    شهر زیبای کرج نمونه ی این گونه معمار ها است . 

  • مینا یاسمی
  • آخه خوبه بدونین این تزیینات و بزک کاری ها ایده های رییس سازمان بوده و به معمار ربطی نداره
  • علیرضا هوشمندی
  • چه بد شد . اگر چه جملات ذکر شده نقض نمیشن چون حقیقتن ولی باز مقداری میشه امیدوار تر بود 

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی