معماری ما

تجربه را تجربه کردن خطا ست
معماری ما
همراهی با خبرنامه‌ی معماری ما
آخرین نظرات
  • ۶ آبان ۹۶، ۱۱:۱۹ - navid ti
    assa

هنر معماری ایران در دوران پس از اسلام در بعضی جنبه ها از جمله تزیینات٫ به صورت قابل ملاحظه ای از جهان بینی و احکام اسلام تاثیر پذیرفت. و با اجتناب از به کارگیری تصویر و پیکره ی انسان استفاده از نقوش هندسی و تجریدی تشدید یافت.

این شیوه ی کار در هنرهای وابسته یا مربوط به معماری مانند آجرکاری٫ کاشی کاری٫ گچبری و حجاری نیز رایج شد. و تدریجا موجب شد یک طرح با تغییر اندک در یک گستره ی زمانی طولانی و در آثار هنری مختلف به کار رود. این به معنای فقدان خلاقیت در نقوش تزیینی نیست بلکه هنرمندان ایرانی سعی داشته اند ضمن خلق آثار نو٫ سنت های طراحی و هنری را نیز در نظر بگیرند.

همانطور که میدانیم در دوران قاجار با گسترش روابط سیاسی اقتصادی با روسیه و کشورهای اروپایی برخی از سنتهای فرهنگی و هنری دگرگون شد از جمله معماری و تزیینات...
یکی از زمینه هایی که در سطحی وسیع مورد تقلید قرار گرفت طراحی فضای ورودی و نقوش سر در خانه ها و دیگر بناها بود.
در بسیاری از شهرهای درونگرا فضای ورود و سر در بنا٫ مهمترین و تقریبا تنها بخش از نمای خارجی بود که طراحی و تزیین می شد و سایر بخش ها ساده بود.

تفکر انسانی هنرمند گذشته و نیاز به برقرار کردن ارتباط از رهگذر زیبایی های بصری او را وا می دارد تا در ساخت سر در٫ عناصر تزیینی خاص را به کار گیرد و اینگونه سر در به آغوشی پذیرا برای برقرار کردن ارتباط تبدیل شد.

سر در یکی ازنمونه هایی ست که از جنبه های متنوع طرح و رنگ و حجم و فضا بهره مند است.
جالب است بسیاری از این نقوش را هرروز میبینیم. و شاید اسم آنها و شکل خالص آنهارا جدا از ترکیب نقوش با هم٫ نمیدانیم.
برای دریافت نقوش یا همان فهرست الفبایی اصطلاحات و آشنایی با اسامی نقوش مختلف استفاده شده در سر درها مطلب زیر را دانلود کنید.
دریافت
حجم: 10.8 مگابایت
توضیحات: فهرست اصطلاحات نقوش
منبع مطالب و عکس ها:کتاب نقوش سر در های خانه های تهران قدیم/مولف: افسانه حاجی علیمحمدی
توضیحات: این کتاب بخشی از پایان نامه و کار عملی برای دانشکده ی هنرهای زیبا در رشته ی گرافیک است و زیر نظر استاد مرتضی ممیز تهیه شده است.
در ادامه ی نقوش ارائه شده٫ کتاب شامل کروکی هایی از سر در های مختلف و عکس واقعی و اجرا شده ی آنها در تهران قدیم است که که جالب توجه است.


نظرات (۲)

  • مونا وزیرپور
  • یکی از کار هایی که گذشتگان به اون  با علاقه همیت به خرج می دادن،ایجاد خلاقیته فکر شده بود .

    حتی انقدر خوب فضا و بنا رو درک میکردن که الزام نداشت کل بنا رو با تزیینات زائد مشوش کنند.(دقیقا عکس کاری که ما امروز برای جذابیت نمای کار با استفاده از انواع متریال و رنگو سبکو تقلید انجام میدیم.)

    وقتی در یک پیکره یک نکته ی شاخص باشه جذابیتش چندین برابر هست به نظرم.

  • پریسا نجفی
  • درسته مونا جان. خیلی وقت ها فقط با یه اشاره ی خیلی کوچیک به اون چیزی که معمار تو ذهنشه میشه کلی حرف زد.
    چیزی که برای من خیلی جذاب بود اسم هایی بود که داشتن مثلا آلت چینی بند جعفری! یا چهار لنگه ی حاشیه دار! یا شش چشم گاوی! :)

    نظرات خود را در زیر بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی